Tehtävien avulla tutustutaan auringosta saatavaan energiaan, miten ihmiset hyödyntävät tämän energian ja miten puolestaan kasvit. Aiheeseen tutustumisen jälkeen oppilaat pääsevät itse rakentamaan aurinkopaneelipuiston ja sen ympärille kaupungin niin laajaksi kuin opettaja katsoo tarpeelliseksi ja oppilailla innostusta riittää. Kaupunkia voi hyödyntää leikkiin, toiminnallisten oppituntien rakentelupisteenä tai kirjoittamisen/kertomisen pohjana.
Kakkostehtävästä valitaan jompikumpi. Tehdään itse kasvi joko kasvattamalla siemenestä tai toteutetaan käsityönä iso auringonkukka.
Aurinkopaneelipellon/ -puiston toimintaperiaatteeseen tutustumisen jälkeen oppilaat suunnittelevat ja rakentavat itse aurinkopaneelipuiston ja sen ympärille kaupungin.
Arvioitu kesto: 6-12h
Ohje:
Kerrotaan oppilaille mikä on aurinkopaneelipelto/ -puisto. Näytetään kuvia aurinkopaneelipuistoista (Google-kuvahaku). Tutustutaan aurinkopaneelin toimintaperiaatteeseen, mikä voidaan konkreettisesti havainnollistaa opetuskäyttöön soveltuvalla pienellä paneelilla. Sen toimintaperiaate on sama kuin aurinkopaneelissa.
Rakennetaan luokan oma aurinkopaneelipelto:
Rakennetulla kaupungilla leikitään ja hahmojen elämästä ja päivistä kirjoitetaan virkkeitä tai pieniä tarinoita. Hahmot voivat vierailla kotona ja kotipäivän seikkailuista voi kirjoittaa tarinaa.
Kaiken puuhastelun virikkeeksi lapsille voi lukea hauskan kierrätysteemaisen kirjan. Riina ja Sami Kaarlan kirjoittama kirja, Arttu Tirttu herää henkiin, kertoo ilmaislahjaksi saadusta lelusta, joka kimpaantuu lyhyestä elinkaarestaan ja herää henkiin. Lukuisissa kodeissa käytyään se päättää lopulta jäädä asumaan Jimin ja hänen mummonsa luokse. Jimi on asiasta ensin eri mieltä, mutta lopulta hänestä ja Artusta tulee parhaat kaverit.
Tehtävän kuvaus:
Oppilaat kasvattavat oman kasvin tai luokkana yhteisen. Oppilaat seuraavat istutetun kasvin kasvua ja miten erilaiset kasvuolosuhteet (auringonvalon saanti) vaikuttavat kasvin kasvamiseen.
Tarvikkeet:
Ohje:
Opiskellaan kasvin kasvamisen edellytykset. Kasvi tarvitsee hyvään kasvuun auringosta valoa ja lämpöä sekä vettä ja ravinteita. Mitä kasville tapahtuu, kun jokin näistä edellytyksistä vähenee tai poistetaan kokonaan? Viedään istutettuja siemeniä tai jo itäneitä taimia varjoon, pimeään tilaan, annetaan vettä runsaasti, tai ei ollenkaan. Mitä tapahtuu, tutkitaan yhdessä.
Kasvatettavaksi ja tutkittavaksi kasviksi sopii herne. Liotetaan herneitä vedessä. Istutetaan herneet purkkeihin. Jos istuttaa herneitä isompaan yhteiseen astiaan, voi sitä käyttää rakennetussa kaupungissa hernepeltona.
Vaihtoehtona voi kasvattaa auringonkukan siemenistä taimia luokassa ja viedä ne keväällä koulun pihaan kasvamaan kesäksi. Voi laittaa taimit kasvamaan erilaisiin kasvupaikkoihin mikäli mahdollista. Syksyllä kouluun saapuessa voidaan ihastella ja tutkia kasvaneita kukkia, mitata pituuksia, kukintojen kokoa ja miettiä miten kasvupaikka on vaikuttanut kasvuun. Kukat ovat hyviä eläviä malleja kuvaamataidon tunneille. Siemenet voi kerätä talteen ja istuttaa niistä seuraavana vuonna uusia kukkia tai laittaa linnuille ruuaksi sellaisenaan tai talipalloon.
Tehdään oikean kokoinen auringonkukka kutomalla (kukkaosa) ja virkkaamalla (varsi). Tuodaan luokkaan oikea auringonkukka malliksi mikäli mahdollista. Tutkitaan auringonkukkaa, sen vartta, lehtiä, väritystä ja muotoa. Mitataan kasvin pituus ja verrataan lasten pituuteen.
Tarvikkeet:
Ohje:
(L1, L2, L3, L)
(YM, KU, KS, AI, MA)
Lapuan kaupunki sekä Opetushallitus