Tekstin koko
Toggle search

AURINKOENERGIA

Tehtävien avulla  tutustutaan auringosta saatavaan energiaan, miten ihmiset hyödyntävät tämän energian ja miten puolestaan kasvit. Aiheeseen tutustumisen jälkeen oppilaat pääsevät itse rakentamaan aurinkopaneelipuiston ja sen ympärille kaupungin niin laajaksi kuin opettaja katsoo tarpeelliseksi ja oppilailla innostusta riittää. Kaupunkia voi hyödyntää leikkiin, toiminnallisten oppituntien rakentelupisteenä tai kirjoittamisen/kertomisen pohjana.

Kakkostehtävästä valitaan jompikumpi. Tehdään itse kasvi joko kasvattamalla siemenestä tai toteutetaan käsityönä iso auringonkukka.

Tehtävän kuvaus:

1. Aurinkopaneelipelto/ -puisto kaupungin energialähteenä

Aurinkopaneelipellon/ -puiston toimintaperiaatteeseen tutustumisen jälkeen oppilaat suunnittelevat ja rakentavat itse aurinkopaneelipuiston ja sen ympärille kaupungin.

Tehtävän tavoitteet:

  • Tutustutaan auringosta saatavaan energiaan.
  • Tutustutaan aurinkokennon toimintaperiaatteeseen ja miten aurinkoenergiaa voidaan hyödyntää.
  • Opitaan kasvin kasvamisen edellytykset
  • Yhteissuunnittelu, yhteistyötaitojen kehittyminen.

Arvioitu kesto: 6-12h

Tarvikkeet:

  • pahvia (pahvilaatikosta)
  • liimaa
  • maaleja
  • lankaa
  • pieniä pahvilaatikoita kaupunkiin rakennuksiksi (kenkälaatikot)
  • tyhjiä karkkilaatikoita kaupunkiin asunnoiksi
  • koululta löytyviä askartelumateriaaleja ja kierrätysmateriaaleja (kannet, korkit, pakkausrasiat, tikut, napit jne.)
  • iso pohjapaperi

Ohje:

Kerrotaan oppilaille mikä on aurinkopaneelipelto/ -puisto. ​Näytetään kuvia aurinkopaneelipuistoista (Google-kuvahaku). Tutustutaan aurinkopaneelin toimintaperiaatteeseen,  mikä voidaan konkreettisesti havainnollistaa opetuskäyttöön soveltuvalla pienellä paneelilla. Sen toimintaperiaate on sama kuin aurinkopaneelissa.

Rakennetaan luokan oma aurinkopaneelipelto:

  • ​Aurinkopaneelin voi tehdä esim. pahvista.
  • Palat maalataan ja niihin suunnitellaan jalat.
  • “Kennot” asennetaan yhteiselle alustalle (isossa luokassa voi olla monta alustaa).
  • Asettelussa huomioidaan, että saadaan mahdollisimman paljon kennoja pellolle. Samoin pitää huomioida, että kennoja pitää päästä huoltamaan.
  • Liitetään paneelit toisiinsa sarjaankytkennällä. Havainnollistetaan, että sähkö liikkuu johtoja pitkin ja viimeinen johto johtaa akkuun (kuumaliima ja ohut johto tai teippi ja villalankakiinnitys).
  • Aurinkoenergiapaneelipellon viereen voidaan rakentaa talo, kylä tai kaupunki. Materiaalina käytetään kierrätysmateriaalia. Samalla keskustellaan aurinkoenergian hyödyntämisestä talojen ylläpidossa.
  • Lisätyönä voidaan askarrella autoja ym. kulkuvälineitä kierrätysmateriaalista. Autot kulkevat sähköenergialla ja latauspisteitä voi suunnitella kaupunkiin. Ihmisiä ja/tai robotteja voi askarrella aurinkopaneelipeltoa hoitamaan. Kaupungissa asuviksi hahmoiksi sopivat myös pääsiäismunista saadut hahmot.  ​

Rakennetulla kaupungilla leikitään ja hahmojen elämästä ja päivistä kirjoitetaan virkkeitä tai pieniä tarinoita. Hahmot voivat vierailla kotona ja kotipäivän seikkailuista voi kirjoittaa tarinaa.

Kaiken puuhastelun virikkeeksi lapsille voi lukea hauskan kierrätysteemaisen kirjan. Riina ja Sami Kaarlan kirjoittama kirja, Arttu Tirttu herää henkiin, kertoo  ilmaislahjaksi saadusta lelusta, joka kimpaantuu lyhyestä elinkaarestaan ja herää henkiin. Lukuisissa kodeissa käytyään se päättää lopulta jäädä asumaan Jimin ja hänen mummonsa luokse. Jimi on asiasta ensin eri mieltä, mutta lopulta hänestä ja Artusta tulee parhaat kaverit.

2a. Kasvin kasvattaminen

Tehtävän kuvaus:

Oppilaat kasvattavat oman kasvin tai luokkana yhteisen. Oppilaat seuraavat istutetun kasvin kasvua ja miten erilaiset kasvuolosuhteet (auringonvalon saanti) vaikuttavat kasvin kasvamiseen.

Tarvikkeet:

  • pieniä astioita (viili- tai jogurttipurkit), isompi yhteinen astia tai molempia
  • multaa
  • siemeniä

Ohje:

Opiskellaan kasvin kasvamisen edellytykset. Kasvi tarvitsee hyvään kasvuun            auringosta valoa ja lämpöä sekä vettä ja ravinteita. Mitä kasville tapahtuu, kun jokin näistä edellytyksistä vähenee tai poistetaan kokonaan? Viedään istutettuja siemeniä tai jo itäneitä taimia varjoon, pimeään tilaan, annetaan vettä runsaasti, tai ei ollenkaan. Mitä tapahtuu, tutkitaan yhdessä.

Kasvatettavaksi ja tutkittavaksi kasviksi sopii herne. Liotetaan herneitä vedessä. Istutetaan herneet purkkeihin. Jos istuttaa herneitä isompaan yhteiseen astiaan, voi sitä käyttää rakennetussa kaupungissa hernepeltona.

Vaihtoehtona voi kasvattaa auringonkukan siemenistä taimia luokassa ja viedä ne keväällä koulun pihaan kasvamaan kesäksi. Voi laittaa taimit kasvamaan erilaisiin kasvupaikkoihin mikäli mahdollista. Syksyllä kouluun saapuessa voidaan ihastella ja tutkia kasvaneita kukkia, mitata pituuksia, kukintojen kokoa ja miettiä miten kasvupaikka on vaikuttanut kasvuun. Kukat ovat hyviä eläviä malleja kuvaamataidon tunneille. Siemenet voi kerätä talteen ja istuttaa niistä seuraavana vuonna uusia kukkia tai laittaa linnuille ruuaksi sellaisenaan tai talipalloon.

 


2b. Iso auringonkukka

Tehtävän kuvaus:

Tehdään oikean kokoinen auringonkukka kutomalla (kukkaosa) ja virkkaamalla (varsi). Tuodaan luokkaan oikea auringonkukka malliksi mikäli mahdollista. Tutkitaan auringonkukkaa, sen vartta, lehtiä, väritystä ja muotoa. Mitataan kasvin pituus ja verrataan lasten pituuteen.

Tarvikkeet:

  • isoja, matalia kertakäyttölautasia
  • keltaista maalia
  • sakset, teippiä, liimaa
  • loimilankaa
  • ruskeaa lankaa kutomiseen tai matonkudetta
  • vihreää lankaa tai matonkudetta
  • vihreää paperia/kartonkia tai sanomalehtiä

   Ohje:

  1. Maalaa iso kertakäyttölautanen keltaiseksi.
  2. Piirrä lautasen reunaan terälehdet ja leikkaa terälehdet auki. Terälehtiä kannattaa olla pariton määrä, että kutominen kehälle onnistuu.
  3. Leikkaa jokaisen terälehden väliin n.1 cm viilto.
  4. Tee lautasen keskelle reikä ja luo loimilankaa terälehtien välistä aina keskipisteen kautta.
  5. Kudo auringonkukan keskusta ruskealla villalangalla tai kuteella pujottamalla lankaa vuorotellen loimilangan alta ja päältä.
  6. Virkkaa (sormin tai koukulla) varsi paksusta vihreästä kuteesta tai moppilangasta.
  7. Isot lehdet voi valmistaa sanomalehdestä tai vihreästä paperista. Liimaa kaksi sanomalehden sivua yhteen ja maalaa sanomalehti vihreäksi. Piirrä lehtiä paperille käyttämällä mallina oikeita lehtiä mikäli mahdollista. Leikkaa lehdet irti ja liimaa tai kierrä piipunkrassilla lehdet runkoon kiinni.

Osana laaja-alaista osaamista:

(L1, L2, L3, L)

Integroitavat oppiaineet:

(YM, KU, KS, AI, MA)