Suosittelemme toteuttamaan kokonaisuudet 1A ja 1B järjestyksessä. Kun ne on käyty läpi, voi lopussa olevia leikkejä leikkiä haluamassaan järjestyksessä.
Tehtävän kuvaus:
Tehtävien aikana oppilaat tutustuvat jätteiden kierrätykseen opettajajohtoisen pohdiskelun ja toiminnallisuuden kautta. Oppilaiden kanssa tutustutaan oman koulun jäteastioihin sekä harjoitellaan lajittelukorttien ja -astioiden avulla kierrätyksen käsitteitä. Kokonaisuuteen on koottu paljon erilaisia leikkejä ja harjoitteita.
Tehtävän tavoitteet:
- Kierrätyksen käsitteiden ja jätteiden lajittelun opettelu
- Kestävään elämäntapaan kasvattaminen
- Uteliaisuuden ja kiinnostuksen virittäminen lajittelua ja kierrätystä kohtaan
- Vuorovaikutustaitojen harjoittelu
Arvioitu kesto: 6-8h
Tarvikkeet:
Materiaaleja, joita tähän osioon täytyy tulostaa:
Ohje:
1A Tietoa ja pohdintaa
Virittäydytään aiheeseen:
- kirjoitetaan taululle: MITÄ HEITETÄÄN POIS?
- kysellään oppilailta
(esim. ruuan tähteet, pilaantunut ruoka, rikki menneet tavarat, vanhat vaatteet, pakkaukset, muovi, paperi, kartonki, lasi, metalli jne.)
- MITÄ VOIMME TEHDÄ JÄTTEILLE:
- vähentää jätteen kertymistä (ei osteta aina uutta, kertakäyttöistä)
- käyttää uudelleen (kirpputorit, perhetutuille vaatteet, pyörä, lelut)
- lajitellaan jätteet kierrätykseen
- kirjoitetaan taululle LAJITTELU
- lähdetään katsomaan, miten jätteet lajitellaan jätesäiliöihin omalla koululla
Jätesäiliöihin tutustuminen
- Mitä säiliön kyljessä lukee?
- Opettaja avaa säiliön kannen ja jokainen vuorollaan saa kurkistaa säiliöön. Mitä siellä näkyi? (Huomasitko, että säiliön pohja on kaivettu syvälle maan alle?)
- Oppilaat siirtyvät aina seuraavan säiliön luo odottamaan, että kaikki ovat valmiita siirtymään eteenpäin.
- Taas luetaan teksti ja mietitään mitä se tarkoittaa? Mitä jätteitä tähän säiliön saa laittaa? Kurkistetaan yksi vuorollaan säiliöön.
- Kun kaikkiin säiliöihin on tutustuttu, mennään takaisin sisälle.
Lajittelukyltit (jätesäiliöt ja kortit on värikoodattu)
- Luokassa on kuvat eri jätesäiliöistä (tulosta)
1. POLTETTAVA JÄTE (punainen)
- Mitkä jätteet kuuluvat poltettavaan jätteeseen?
-Likaiset pakkausmuovit, likaiset paperit, likaiset pahvit, rikki menneet astiat, käyttökelvottomat vaatteet ja lelut, kumi ja nahka, hehku- ja halogeenilamput, joissa ohutta lasia ja metallia, vaipat, lemmikkieläinten kuivikkeet, muu kierrätyskelvoton jäteTÄRKEÄ SANA: HYÖTYKÄYTTÖ kirjoitetaan taululle ja mietitään mitä se voisi tarkoittaa?
Kuivajäte on polttokelpoista jätettä.
Mitä hyötyä on polttamalla hävitettävästä jätteestä?
- Siitä saadaan sähköä ja lämpöä.
2. PAPERI (oranssi)
- Mitä voi laittaa paperinkeräykseen?
-Sanoma- ja aikakausilehdet, mainokset ja esitteet, kirjekuoret, myös ikkunalliset, puhelinluettelot, kirjat ilman kansia, kirjoitus- ja kopiopaperit sekä piirustuspaperit, kaikki postiluukun- tai laatikon kautta talouteen tulleet paperit
- Kierrätetystä paperista tehdään uutta, puhdasta paperia!
3. KARTONKI JA PAHVI (violetti)
- Mitä voi laittaa kartonki- tai pahvikeräykseen?
- Kartonkipakkausten keräysastiaan voit laittaa tyhjänä, puhtaana ja kuivana
- maito-ja mehutölkkejä, muro- ja keksipaketteja, muita kuivien tuotteiden kartonkipakkauksia, pahvilaatikot ja pitsalaatikot, wc- ja talouspaperirullien hylsyt, kartonkiset kertakäyttöastiat
- Jos pakkausta ei saa puhtaaksi huuhtaisemalla, tulee se lajitella poltettavaan jätteeseen.
- Isot pahvilaatikot ja suuret määrät jäteasemalle.
- Käytetystä pakkauskartongeista tehdään uusia pakkauksia
4. BIOJÄTE (vihreä)
- Mitä tarkoittaa biojäte?
- BIOJÄTE kompostoituu ja se muuttuu mullaksi eli maatuu.
- Biojäteastiaan voit laittaa: ruoantähteet ja pilaantuneet elintarvikkeet, hedelmien ja kasvisten kuoret ja naatit, mehumaijan sakat, kahvin- ja teenporot sekä käytetyt suodatin- ja teepussit, kalanperkuujätteet ja pienet luut (esim. kyljysten luut), talouspaperi, lautasliinat ja nenäliinat, leikkokukat ja ruukkukukkien kasviosat
- Erilliskerätty biojäte hyödynnetään biokaasulaitoksessa.
5. LASI (sininen)
- Mitä laitetaan lasinkeräykseen?
– Lasinkeräykseen laitetaan puhtaat ja kuivat lasipurkit ja pullot, myös värilliset. Ne ovat siis ruuan ja juoman lasipakkauksia. Poista korkit ja kannet. Lasinkeräykseen ei laiteta astioita tai taidelasia eikä peili- tai ikkunalasia.
- Kirkkaat ja värilliset lasit puhdistettuna käytetään uusiolasin valmistukseen.
Lasi sulaa korkeassa lämpötilassa pehmeäksi lasimassaksi, josta voi tehdä uusia lasipurkkeja ja pulloja. Niitä sanotaan uusiolasiksi. TÄRKEÄ SANA: UUSIOLASI
6. PIENMETALLI (musta)
- Mitä laitetaan pienmetallikeräykseen?
-Pestyt säilykepurkit, kannet ja korkit, alumiinivuoat ja foliot. Paineettomat aerosolipullot ovat myös pienmetallia. Iso metallijäte kerätään erikseen esim. jäteasemalle tai metallinkeräyslavalle.
- Keräysmetalli sulatetaan kuumentamalla ja hyödynnetään uusien metallituotteiden valmistuksessa.
7. MUOVI (keltainen)
- Muovit kerätään tyhjänä, puhtaana ja kuivana. Korkit tulee irrottaa ja laittaa keräykseen erillään
- Esimerkiksi elintarvike- ja pesuainepakkaukset, muovipussit ja -kääreet, muovipullot ja -kanisterit sekä styroksipakkaukset.
- Likaiset pakkaukset lajitellaan poltettavan jätteen astiaan.
- Jos pakkausta ei saa puhtaaksi kylmällä vedellä huuhtaisemalla, on ympäristö- hyödyn kannalta parempi laittaa se jäteastiaan kuin käyttää lämmintä vettä.
- Pakkaus on riittävän puhdas kierrätykseen, jos voisit säilyttää sitä kotona ilman hajuhaittaa.
- Muovipakkaukset kierrätetään uusioraaka-aineeksi muovijalostamolla tai hyödynnetään energiana jätevoimalassa.
- Muoviesineet hyödynnetään energiana jätevoimalassa.
8. VAARALLINEN JÄTE (ruskea)
- Mitä on vaarallinen jäte?
-Energiansäästölamput ja muut loisteputket, paristot ja pienakut, kynsilakat, hiuslakkapullot (joissa lakkaa jäljellä)
9. TEKSTIILIJÄTE (roosa)
- Mitä tehdään vaatteille ja muille tekstiileille, joita ei enää itse käytä?
- Ehjät, puhtaat ja vielä käyttökelpoiset tekstiilit kannattaa viedä kirpputorille tai lahjoituksiin.
- Poistotekstiilin keräykseen viedään vain puhtaita ja kuivia, mutta käyttökelvottomia tekstiilejä kuten esimerkiksi rikkinäisiä vaatteita ja tekstiiejä.. Sellaisia ovat esimerkiksi takit, housut, hameet ja paidat sekä lakanat, pyyhkeet ja pöytäliinat.
- Poistotekstiilin keräykseen ei saa laittaa huonokuntoisia tekstiilejä, kuten likaisia, haisevia, kosteita, homeisia tai tuholaisia sisältäviä tekstiilejä eikä alusvaatteita tai asusteita (kengät, laukut ja vyöt)
Ohje:
1B Käytännön toimintaa
Jätepussi
- Montako jätesäiliötä pihalla oli?
- Luokassa on lajittelupisteitä.
- Jokainen oppilas nostaa vuorollaan pussista yhden lajittelukortin. Näyttää sen muillekin ja vie sitten valitsemaansa lajittelupisteeseen.
Lopuksi käydään läpi, menivätkö kaikki jätteet oikeisiin lajittelupisteisiin.
Lajittelukortit (liite)
Kortit levitetään lattialle kuvapuoli alaspäin. Jokainen nostaa vuorollaan kortin, miettii mihin sen laittaisi ja kysyy muilta ollaanko samaa mieltä.
- Lajittelun oppimista voidaan vahvistaan vielä kirjoittamalla (oppilas/opettaja) sana taululle oikea lajittelukortin 1-7 alle
Lajittelubingo (liite)
– Lajittelubingoa pelataan perinteisen bingon tavoin. Bingossa pyritään saamaan viisi pelinappulaa riviin joko pystyyn tai vaakaan ja samalla opetellaan jätteiden lajittelua. Bingon pelaamiseen tarvitaan esimerkkijätteitä kaikista pelialustaan merkityistä jätelajeista.
Lajittelukisa
– (esim. luokkien välinen) salissa oikeilla jätteillä/jätekorteilla
– Saliin on levitetty oikeita jätteitä/kuvakortteja jätteistä. Salin reunoilla on keräyspisteiden nimet. Ryhmän tehtävänä on viedä jätteet mahdollisimman nopeasti oikeisiin kierrätyspisteisiin. Opettaja ottaa aikaa. Lopuksi tarkistetaan ovatko jätteet oikeissa pisteissä ja kuinka paljon aikaa on kulunut. Tästä voi tehdä luokkien/ryhmien välisen kisan, jonka voittaa nopeiten jätteet lajitellut luokka.
Myrkkyjäte lajittelukorteilla
– Myrkkyjäte -leikissä yksi leikkijä menee tilasta pois ja toiset päättävät, mikä jätekorteista on myrkkyjäte. Pois mennyt leikkijä kutsutaan takaisin ja hän alkaa kerätä jätteitä yksi kerrallaan, kunnes koskettaa myrkkyjätettä, jolloin muut huutavat ”myrkkyjäte”. Kerätyt jätteet lasketaan ja vuoro vaihtuu. Seuraava leikkijä poistuu tilasta ja päätetään uusi myrkkyjäte kuvista. Leikki jatkuu, niin että kaikki saavat vuorollaan kerätä jätteitä ja valita, mikä on myrkkyjäte. Jos haluaa haastetta, niin oppilas voi luokitella jätteen nostaessaan (esim. paperi, muovi, metalli, lasi jne.).
Toinen vaihtoehto ryhmittäin kisattavaksi
- Kaksi ryhmää kerrallaan kisaa toisiaan vastaan. Kumpikin ryhmä valitsee edustajan. Toisen ryhmän edustaja menee pois tilasta. Toinen ryhmä valitsee 2-10 lajittelukorttia ja päättää mikä niistä on ns myrkkyjäte. Pois mennyt leikkijä kutsutaan takaisin ja hän alkaa kerätä yksi kerrallaan kortteja, kunnes koskettaa myrkkyjätettä, jolloin kaikki huutavat “myrkkyjäte” Kilpailijan täytyy nopeasti viedä ko kortti oikeaan pisteeseen. Jos hän onnistuu, ryhmä saa pitää kerätyt kortit. Jos hän vie kortin väärään jäteastiaan, kerätyt kortit menevät vastakkaiselle ryhmälle.
- vuoro vaihtuu.
Laiva on lastattu
Esimerkiksi A:lla alkavilla esineillä tai esim. biojätteisiin, kuuluvilla jätteillä.
Lajitteluviesti
Oppilaat jaetaan joukkueiksi. Joukkueet muodostavat jonon. Tilan/alueen toisessa päässä on kuvakortteja eri jätteistä. Jonon ensimmäinen juoksee hakemaan kuvakortin ja liikkuu takaisin jätelajin mukaan tietyllä tavalla. Huom! Tässä leikissä on hyvä käyttää värikoodattuja lajittelukortteja!
- biojäte: mittarimato
- metalli: karhukävely
- lasi: polvennostojuoksu
- paperi: liihotellaan kevyesti laukaten
- pahvi: rapukävely
- muovi: konkkaus
- palava jäte: juosten
- vaarallinen jäte: takaperin juoksu
- tekstiilijäte: laukaten
Jätemylly
Liikutaan tilassa musiikin soidessa opettajan näyttämän kortin mukaisesti. Opettajan näyttäessä kortin mietitään ensin yhdessä mihin jätelajiin kuvan jäte kuuluu ja sitten mietitään miten liikutaan.
- biojäte: mittarimato
- metalli: karhukävely
- lasi: polvennostojuoksu
- paperi: liihotellaan kevyesti laukaten
- pahvi: rapukävely
- muovi: konkkaus
- palava jäte: juosten
- vaarallinen jäte: takaperin juoksu