Tekstin koko
Toggle search

Tehtävän kuvaus:

Lohko-ohjelmoinnin perusteiden harjoittelua. Tietotekniset ratkaisut ovat tärkeä osa ilmastonmuutoksen ratkaisussa.

Tehtävän tavoitteet:

  • Oppilas tutustuu koodaamisen perusteisiin
  • Oppilas oppii tiivistämään sanomansa sloganiksi

Arvioitu kesto: 2h

Tarvikkeet: Tietokone ja kirjautuminen Scratch-ohjelmistoon

Ohjeet Scratch-ohjelman käyttöön

4.lk
Nappe haluaa tutustua digitaaliseen maailmaan! Auta napakettua liikkumaan ruudun reunasta toiseen ja keksi Napelle hyvä energian säästämiseen tai kierrätykseen liittyvä kannustushuudahdus.

Mene sivustolle https://scratch.mit.edu/

Luo tunnukset ohjelmaan:

Paina liity Scratchiin

  1. Keksi itsellesi käyttäjänimi ja salasana, jotka muistat myös jatkossa (älä käytä omaa nimeäsi käyttäjätunnuksena). Tallenna käyttäjätunnus ja salasana kirjautuessa tulevia vuosia varten.
  2. Valitse maa, missä asut.
  3. Valitse sukupuolesi ja syntymäaikasi.
  4. Kirjoita sähköpostiosoitteesi
  5. Nyt olet luonut oman käyttäjätunnuksen Scratchiin.

Aloittaaksesi uuden projektin paina Luo.

Vaihda kieli suomeksi vasemmasta ylänurkasta (maapallokuvake)

TEHTÄVÄ

Lataa Nappe koneellesi alla olevasta linkistä (klikkaa kuva auki→ Lisää toimintoja →Lataa)

Nappe-hahmo-reunaviivoilla-02.png

  • Poista oletushahmo klikkaamalla roskakoria
  • Lataa maskotti koneeltasi Scratchiin: Klikkaa kissanpääkuvaketta ja valitse ylin “lataa hahmo”. Valitse aiemmin lataamasi Nappe-hahmo ja paina “avaa”
  • Napen kooksi voit valita vaikka 30

Taustan vaihtaminen: Klikkaa “valitse tausta”- kuvaketta (oikea alanurkka). Valitse napaketun elinympäristöksi sopiva taustakuva.

Lisää hahmolle seuraava koodi:

  • Keksi hahmon huudahdus itse.
  • Voit valita hahmolle muunkin lähtö- ja loppupaikan muokkaamalla koordinaatteja.

Jos tarvitset apua koodinluomisen perusteisiin, katso seuraava lyhyt video: https://www.youtube.com/watch?v=HnqeoaPEAH8

Jos olet nopeasti valmis, niin voit luoda hahmollesi myös itse tekemäsi taustan:

Osana laaja-alaista osaamista:

(L1, L2, L3…)

Integroitavat oppiaineet:
(YM, KU, AI…)