Tekstin koko
Toggle search

Tehtävän kuvaus: Kerrataan/ tutkitaan pakkausten lajitteluohjeet esimerkiksi Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n nettisivuilta.

tehtävän tavoitteet: 

  • Oppilas tutustuu erilaisiin pakkauksiin.
  • Oppilas pohtii, miten pakkausmateriaalit voi kierrättää.
  • Oppilas pohtii, minkälainen pakkaus on tarkoituksenmukainen, milloin pitää pakata enemmän, mitä “ylipakkaaminen” voi olla.

Arvioitu kesto: 4-6 h


Oppilaita pyydetään tuomaan kotoa erilaisia puhtaita elintarvikepakkauksia sekä muita pakkauksia/pakkausmateriaaleja. Osasta pakkauksista oppilas voi ottaa kotona kuvan ja näyttää kuvan koulussa.  Voi myös tehdä videon pakkauksen avaamisesta ja sisällöstä.

Mahdollisuuksien mukaan tehdään retki lähellä olevaan kauppaan (elintarvikekauppa, elektroniikkaliike tms.). Tutustutaan siellä oleviin pakkauksiin sekä pakkausmateriaalien kierrättämiseen liikkeessä. Tarpeen mukaan muita tehtäviä varten voi pyytää pakkausmateriaaleja mukaan.

Koulussa toteutetaan näyttely erilaisista pakkauksista. Pohditaan yhdessä mikä on pakkaamisen tarkoitus. Millainen pakkaaminen on erilaisissa tuotteissa riittävää? Mikä on ylipakattu tuote? Mikä on pakattu vähäjätteisesti. Pohditaan, miten pakkausmateriaalit voi kierrättää. Tutkitaan pakkauksista kierrätysohjeet.

Näyttely voidaan toteuttaa omassa luokassa tai se voi avoin muille oppilaille. Näyttelyn yhteyteen voidaan asettaa kierrätysastiat erilaisille materiaaleilla ja harjoitella samalla kierrättämistä.

Muuta:

*Pakkausmateriaaleja hyödyntäen oppilaat voivat tehdä ryhmissä videon pakkauksen avaamisesta. Esine voidaan pakata huomattavan ylipakatusti. Videolla esiin voivat tulla sekä pakkausmateriaalit että niiden kierrätys. Video voi toimia oppilaiden lopputyönä käsitellylle asialle.

*Pakkauksia voidaan hyödyntää kauppaleikissä. Pakkaukset hinnoitellaan. Hintojen avulla voidaan harjoitella myös desimaalilukujen yhteen- ja vähennyslaskuja.  Oppilaat voivat valmistaa kauppaleikin myös nuoremmille oppilaille helpommilla hinnoilla.

Osana laaja-alaista osaamista

Osana laaja-alaista osaamista

(L1, L2, L3, L4, L5, L6, L7)

Integroitavat oppiaineet

(YM, MA, AI, KU)