Tekstin koko
Toggle search

Tehtävän kuvaus:

Energiamuotoihin tutustumista pelillisin keinoin.

Tehtävän tavoitteet:

  • Strategiapelin oppiminen
  • Kierrätys- ja energiamuotojen oppiminen, hyödyt ja haitat
  • Merkityksellisten valintojen tekemisen harjoittelu
  • Liikunnallisten taitojen harjoittelu
  • Yhteistoiminnallisuuteen oppiminen

Arvioitu kesto: (2-4h)

Tarvikkeet: FEG-pelikortit, lippu tms. molemmille joukkueille liikkuva energia -pelissä. Ilmaisen Naru EDU -sovelluksen lataaminen sovelluskaupasta oppilaiden laitteisiin.

Ohje:

Vahvin kortti voittaa (Arvioitu kesto: 10 – 15 minuuttia)

  • 2+ pelaajaa
  • Pelataan pakan numerokorteilla

Pelin kulku

Jaetaan kaikki kortit pelaajien kesken. Kukin pelaaja asettaa korttinsa kuvapuoli alaspäin eteensä. Jokainen pelaaja nostaa päällimmäisen kortin omasta pakasta. Omaa korttia ei näytetä muille pelaajille. Jakajasta seuraava pelaaja aloittaa kysymällä kortista yhden arvon. Kierroksen voittaa se pelaaja, jolla on suurin kysytty arvo. Tämä sääntö koskee korttien neljää ensimmäistä arvoa, jotka ovat energiateho, toimintavarmuus, energian riittävyys ja yksiköiden määrä. Viides arvo hiilijalanjälki on käänteinen. Hiilijalanjälkeä kysyttäessä voittaja on pienimmän hiilijalanjäljen omaava kortti.

Jokaista energiamuotoa on kolme samanlaista korttia. Jos kahdella pelaajalla on samalla kierroksella sama kysytty kortti, esimerkiksi aurinkoenergia ja energian riittävyys, voittaa se kummalla on suurempi arvo energiamuodon perässä (1-3). Kierroksen voittaja saa kaikkien kortit. Uusi kierros alkaa nostamalla jälleen päällimmäinen kortti omasta pakasta.

Seuraavana vuorossa oleva kysyy uuden arvon. Tätä jatketaan, kunnes kaikki edessä olevat kortit on käyty läpi. Eniten kortteja kerännyt pelaaja voittaa.

Peliä voidaan pelata myös siten, että voittaja on se, joka kerää kaikki kortit itselleen. Tällöin joka kierroksen jälkeen voitetut kortit sekoitetaan ja laitetaan uudeksi aloituspinoksi kunkin pelaajan eteen. Mikäli pelaaja ei voittanut itselleen lainkaan kortteja kierroksella, hän tippuu pelistä pois.


Liikkuva energia (Arvioitu kesto: 10 – 45 minuuttia)

Pikaohje

  • 10-30 pelaajaa
  • Pelin kesto 10 – 45 min
  • Tarvikkeet: pelikortit ja 1 lippu/joukkue
  • Koulun piha/kenttä/sali/muu soveltuva alue

Pelin kulku

Kaksi joukkuetta taistelee pelialueen herruudesta. Voittaja on joukkue, joka saa kuljetettua vastustajan lipun oman joukkueensa toimitusjohtajalle.

Opettaja määrää joukkueiden toimitusjohtajille kotipaikat, joista he johtavat omaa joukkuettaan. Kumpikin joukkue sijoittaa oman lippunsa pelialueelle ja toimitusjohtajat jakavat oman joukkueensa jäsenille pelikortit. Pelaajat hajaantuvat pelialueelle. Lipun tulee olla nähtävissä ja juosten napattavissa. Opettaja varmistaa, että joukkueet ovat valmiina ja viheltää pelin käyntiin. Pelin alettua oma joukkue ei saa enää koskea lippuun ja sitä saa puolustaa minimissään 5 metrin päästä. Toimitusjohtajan ja lipun etäisyys tulee olla vähintään 30 metriä.

Kun pelaaja haastaa vastapuolen pelaajan pelissä koskettamalla häntä, verrataan kortteja ja vahvempi kortti voittaa. Toisen joukkueen pelaajia saa juosta karkuun pelialueen sisällä. Haastamalla voi puolustaa oman joukkueen lippua. Voitettu kortti kuljetetaan omalle toimitusjohtajalle. Hävinnyt pelaaja joutuu hakea uuden kortin omalta toimitusjohtajaltaan. Jos kortit ovat samanarvoisia, ne vaihdetaan keskenään ja kuljetetaan toimitusjohtajalle.

Pelaajat pyrkivät nappaamaan vastapuolen lipun ja juoksemaan sen kanssa oman toimitusjohtajan luokse. Jos lippua kuljettavaan pelaajaan kosketetaan (hänet haastetaan), lippu pitää pudottaa ja sitä voi alkaa uudestaan puolustaa. Vain kortillinen pelaaja voi haastaa tai kantaa lippua.

Peli päättyy, kun vastustajan lippu on omalla toimitusjohtajalla tai käytettävät kortit loppuvat.


Naru-EDU -pelit (Arvioitu kesto: 2-3h)

  • Ilmainen sovellus Naru Edu
  • Kuulokkeet pelaajille suositeltavia peleissä 1 ja 2
  1. FEG Seikkailu
    Kierrätykseen ja energiamuotoihin tutustuttava ääniseikkailupeli. Ryhmätehtäviä jännittävissä tarinoissa.
  2. FEG Näytelmä
    Muuntuva ääninäytelmä
  3. FEG Haastepeli
    Totuus vai tehtävä -tyylinen kierrätysaiheinen haastepeli

Osana laaja-alaista osaamista:

(L1, L2, L3, L4, L6)

Integroitavat oppiaineet:

(LI, YM)