Oppilaat vaihtavat omia käytettyjä tavaroita muiden oppilaiden käytettyihin tavaroihin
Tehtävän tavoitteet:
Arvioitu kesto: 4-6 h
Ennen tapahtumaa keskustellaan yhdessä:
Oppilaat järjestävät tavaranvaihtotapahtuman. Sitä varten he voivat tuoda hyväkuntoisia, mutta itselle tarpeettomia tavaroita. Tavaroiden tuomiselle voidaan varata muutama päivä. Itse vaihtotapahtuman voi järjestää esimerkiksi yhden oppitunnin aikana. Tuodut tavarat kerätään esimerkiksi yhteiseen pahvilaatikkoon. Oppilas/oppilaspari toimii kirjurina ja merkitsee muistiin, kuinka monta tavaraa kukin on tuonut.
Kun tavarat ovat kasassa, oppilas/oppilaspari valmistaa numerolappusia, joissa juoksevat numerot. Lappusia saman verran kuin tuotuja tavaroita.
Tavaranvaihtopäivän aamuna (tai mahdollisuuksien mukaan edellisenä päivänä) useampi oppilas/oppilaspari järjestää tavarat pöydille/pulpeteille. Oppilaat saavat miettiä tavaroille kategoriat.
Tavaranvaihtopäivänä oppilas saa itselleen numerolapun/numerolappusia sen verran kuin on tuonut tavaroita. Numerolappu toimii “jonotusnumerona” tavaranvaihdossa. Oppilas/oppilaspari hoitaa lappusten arvonnan.
Oppilaiden/oppilasparin tehtäviä voidaan jakaa useammalle tarpeen mukaan.
Muuta:
*Jos jonotuslappusia jää oppilaalle tarpeettomiksi/hän ei itse halua mitään tuomiensa tavaroiden tilalle, oppilas voi lahjoittaa lappuset uudelleen arvottaviksi. Näitä lappusia voivat nostaa myös ne oppilaat, jotka eivät ole tavaroita tapahtumaan tuoneet. Jos tavaroita jää lopuksi ilman omistajaa, tavarat voidaan laittaa lahjoituspöydälle, esimerkiksi koulun nuoremmille oppilaille.
*Jos jäljelle jää tavaroita, voi niitä hyödyntää kuvaamataidossa yksilö- tai ryhmätöissä. Esimerkiksi kuvakirjoista voi leikata kuvia ja upottaa ne omaan kuvistyöhön tai pikkutavaran voi käyttää askarteluissa hyödyksi.
(L1, L3, L6, L7)
(YM, MA, AI, KU, eettinen kasvatus(rehellinen toiminta))
Lapuan kaupunki sekä Opetushallitus