Tekstin koko
Toggle search

Tehtävän kuvaus:

Oppilas vastaa ensin kyselyyn omista kulutusvalinnoistaan. Vastausten pohjalta pohditaan opettajan johdolla kulutustottumusten vaikutusta omaan elämään sekä ilmastonmuutokseen. Kysymyksiä voi käsitellä ilman kyselyäkin.

Tehtävän tavoitteet:

  • Oppilas miettii omia kulutusvalintojaan.
  • Oppilas pohtii hyvän elämän edellytyksiä.

Arvioitu kesto: (2-3h)

1. Millainen kuluttaja olet?

Liitteessä kysely, jonka voi kopioida tai kysymyksistä voit tehdä Forms- kysely.
Alla lista apukysymyksistä, joita voi käyttää apuna keskustelussa jälkeen kyselyn.

Esimerkkejä apukysymyksistä opettajalle:

  • Mitä tuloksista voidaan päätellä?
  • Millaisia kulutustottumuksia luokallanne perheineen on?
  • Miksi perheen ruoka voi tulla muualtakin kuin kaupasta?
  • Mitä tarkoittaa lähiruoka?
  • Mistä pakkausmerkinnöistä tunnistaa suomalaisen tuotteen?
  • Mitä tarkoittaa luomutuote? Mistä sen tunnistaa kaupassa?
  • Miettikää, millainen on vaatteiden elinkaari ja minne ne lopulta päätyvät (hakusanat: tekstiilien kiertotalous, sitra, vaatelainaamot, netin kirppariryhmät, kiertotalousnetti, t-paidan elinkaari).
  • Pohtikaa, mitä vaikutuksia tekstiilien tuotannolla ja elinkaarella on ilmastonmuutokseen.
  • Miettikää, mitä eri vaihtoehtoja on kierrättää tekstiilejä.
  • Miettikää, mitä päivittäisessä käytössä olevia tuotteita olisi mahdollista korjata niiden rikkoutuessa.
  • Mihin useimmiten käytät omaa rahaasi?

2. Kännyköiden kierrätys osana ilmastonmuutoksen torjuntaa

Lue Hanna Hanhisen yle:lle kirjoittama artikkeli kännyköiden kierrätyksestä. (Löydät sen hakusanoilla Hanna Hanhinen yle kännyköiden kierrätys)
Kysymyksiä artikkelista. Kirjoita vastaukset kokonaisilla virkkeillä vihkoosi.

  1. Kuka on kirjoittanut artikkelin?
  2. Milloin artikkeli on kirjoitettu?
  3. Miksi puhelimia pitäisi ympäristön kannalta kierrättää?
  4. Montako puhelinta Suomessa myydään vuosittain?
  5. Montako puhelinta Suomessa kierrätetään vuosittain?
  6. Mikä on suurin ongelma puhelinten kierrätyksessä?
  7. Kuinka puhelimen käyttöikää voidaan pidentää?
  8. Paljonko maailmassa syntyy sähkö- ja elektroniikkaromua vuosittain?
  9. Laskekaa yhdessä opettajan kanssa paljonko kultaa tarvitaan
    • a) Suomessa myytyihin puhelimiin vuosittain?
    • b) maailmassa myytyihin puhelimiin vuosittain?

Tietoa:
4 gramman kullan saamiseksi täytyy kaivaa 1000 kg maa-ainesta. Suomen kaikissa kultakaivoksissa tuotetaan noin 15 000 kg kultaa vuodessa. Laskekaa opettajan kanssa, kuinka paljon maata täytyy Suomessa kaivaa, että saadaan vuosittainen kulta käyttöön?

3. Muita ideoita kulutusvalintoihin liittyen:

  1. Pohtikaa, miksi kaikkialla ei eletä, kuten Suomessa.
  2. Miettikää, millainen elintaso on riittävä hyvään elämään.

Osana laaja-alaista osaamista
(L1, L3, L4, L5, L7)

Integroitavat oppiaineet
(YM, AI, MA)