Tehtävän kuvaus:
Oppilas vastaa ensin kyselyyn omista kulutusvalinnoistaan. Vastausten pohjalta pohditaan opettajan johdolla kulutustottumusten vaikutusta omaan elämään sekä ilmastonmuutokseen. Kysymyksiä voi käsitellä ilman kyselyäkin.
Tehtävän tavoitteet:
- Oppilas miettii omia kulutusvalintojaan.
- Oppilas pohtii hyvän elämän edellytyksiä.
Arvioitu kesto: (2-3h)
1. Millainen kuluttaja olet?
Liitteessä kysely, jonka voi kopioida tai kysymyksistä voit tehdä Forms- kysely.
Alla lista apukysymyksistä, joita voi käyttää apuna keskustelussa jälkeen kyselyn.
Esimerkkejä apukysymyksistä opettajalle:
- Mitä tuloksista voidaan päätellä?
- Millaisia kulutustottumuksia luokallanne perheineen on?
- Miksi perheen ruoka voi tulla muualtakin kuin kaupasta?
- Mitä tarkoittaa lähiruoka?
- Mistä pakkausmerkinnöistä tunnistaa suomalaisen tuotteen?
- Mitä tarkoittaa luomutuote? Mistä sen tunnistaa kaupassa?
- Miettikää, millainen on vaatteiden elinkaari ja minne ne lopulta päätyvät (hakusanat: tekstiilien kiertotalous, sitra, vaatelainaamot, netin kirppariryhmät, kiertotalousnetti, t-paidan elinkaari).
- Pohtikaa, mitä vaikutuksia tekstiilien tuotannolla ja elinkaarella on ilmastonmuutokseen.
- Miettikää, mitä eri vaihtoehtoja on kierrättää tekstiilejä.
- Miettikää, mitä päivittäisessä käytössä olevia tuotteita olisi mahdollista korjata niiden rikkoutuessa.
- Mihin useimmiten käytät omaa rahaasi?
2. Kännyköiden kierrätys osana ilmastonmuutoksen torjuntaa
Lue Hanna Hanhisen yle:lle kirjoittama artikkeli kännyköiden kierrätyksestä. (Löydät sen hakusanoilla Hanna Hanhinen yle kännyköiden kierrätys)
Kysymyksiä artikkelista. Kirjoita vastaukset kokonaisilla virkkeillä vihkoosi.
- Kuka on kirjoittanut artikkelin?
- Milloin artikkeli on kirjoitettu?
- Miksi puhelimia pitäisi ympäristön kannalta kierrättää?
- Montako puhelinta Suomessa myydään vuosittain?
- Montako puhelinta Suomessa kierrätetään vuosittain?
- Mikä on suurin ongelma puhelinten kierrätyksessä?
- Kuinka puhelimen käyttöikää voidaan pidentää?
- Paljonko maailmassa syntyy sähkö- ja elektroniikkaromua vuosittain?
- Laskekaa yhdessä opettajan kanssa paljonko kultaa tarvitaan
- a) Suomessa myytyihin puhelimiin vuosittain?
- b) maailmassa myytyihin puhelimiin vuosittain?
Tietoa:
4 gramman kullan saamiseksi täytyy kaivaa 1000 kg maa-ainesta. Suomen kaikissa kultakaivoksissa tuotetaan noin 15 000 kg kultaa vuodessa. Laskekaa opettajan kanssa, kuinka paljon maata täytyy Suomessa kaivaa, että saadaan vuosittainen kulta käyttöön?
3. Muita ideoita kulutusvalintoihin liittyen:
- Pohtikaa, miksi kaikkialla ei eletä, kuten Suomessa.
- Miettikää, millainen elintaso on riittävä hyvään elämään.