Tehtävän kuvaus:
Pohdinnan, tiedonhankinnan ja luovan toiminnan avulla oppilas ymmärtää kestävän kehityksen ja ruuantuotannon yhteyden.
Arvioitu kesto: 3 – 4 tuntia
Tehtävän tavoitteet
- Oppilas tutustuu erilaisiin ruoantuotantoon liittyviin käsitteisiin.
- Oppilas pohtii omia valintojaan ja ruoantuotannon eettisyyttä.
- Oppilas vierailee mahdollisuuksien mukaan virtuaali- tai oikealla maatilalla.
Ekologinen ruoka
- Jaa luokka ryhmiin ja anna jokaiselle ryhmälle yksi alla olevista tutkimuskysymyksistä. Ryhmä tekee diaesityksen tai julisteen omasta aiheestaan. Ryhmä esittelee työnsä muille.
- Tietoa etsiessä voidaan käyttää tummennettuja hakusanoja. Seuraavien järjestöjen sivuilta löytyy hyvää tietoa aiheesta: Martat, Maataloustuottajat (MTK), Suomen luonnonsuojeluliitto (WWF), Luonnonvarakeskus (LUKE), Sitra..
Tutkimuskysymykset
- Mitä ekologinen ruoka tarkoittaa?
- Miten lasketaan ruoan hiilijalanjälki? Laske valitsemasi kouluruoka-annoksen hiilijalanjälki.
- Mitkä asiat lisäävät ruoan ilmastoystävällisyyttä? Miksi on tärkeää vähentää ruokahävikkiä?
- Pohdi ruokakuljetusten vaikutuksia ilmaston näkökulmasta. Mitä ruokia Suomesta viedään ulkomaille ja mitä tuodaan?
- Pohdi, mitä merkitystä on ruoan alkuperällä.
- Miten tunnistat alkuperämaan tuotteesta? Etsi erilaiset ruoan kotimaisesta alkuperästä kertovat merkit.
*Millainen olisi ekologinen ateria? Piirrä/askartele ja selitä.
Kotitehtävät:
1. Pohdi kotona oman perheesi kanssa ruoan kulutusvalintoja tästä aiheesta oppimasi perusteella.
Voit hakea lisätietoa seuraavilla hakusanoilla:
- erilaiset maatilat
- kotimaisen ruoan merkit (mistä tunnistat kotimaiset tuotteet kaupassa)
- Helsingin yliopiston tutkimus- ja opetustila, Viikin tutkimustila
- tulevaisuuden erilaisia ruokamahdollisuuksia