Tekstin koko
Toggle search

Tehtävän kuvaus:

Pohdinnan, tiedonhankinnan ja luovan toiminnan avulla oppilas ymmärtää kestävän kehityksen ja ruuantuotannon yhteyden.

Arvioitu kesto: 3 – 4 tuntia

Tehtävän tavoitteet

  • Oppilas tutustuu erilaisiin ruoantuotantoon liittyviin käsitteisiin.
  • Oppilas pohtii omia valintojaan ja ruoantuotannon eettisyyttä.
  • Oppilas vierailee mahdollisuuksien mukaan virtuaali- tai oikealla maatilalla.

Ekologinen ruoka

  • Jaa luokka ryhmiin ja anna jokaiselle ryhmälle yksi alla olevista tutkimuskysymyksistä. Ryhmä tekee diaesityksen tai julisteen omasta aiheestaan. Ryhmä esittelee työnsä muille.
  • Tietoa etsiessä voidaan käyttää tummennettuja hakusanoja. Seuraavien järjestöjen sivuilta löytyy hyvää tietoa aiheesta: Martat, Maataloustuottajat (MTK), Suomen luonnonsuojeluliitto (WWF), Luonnonvarakeskus (LUKE), Sitra..

Tutkimuskysymykset

  1. Mitä ekologinen ruoka tarkoittaa?
  2. Miten lasketaan ruoan hiilijalanjälki? Laske valitsemasi kouluruoka-annoksen hiilijalanjälki.
  3. Mitkä asiat lisäävät ruoan ilmastoystävällisyyttä? Miksi on tärkeää vähentää ruokahävikkiä?
  4. Pohdi ruokakuljetusten vaikutuksia ilmaston näkökulmasta. Mitä ruokia Suomesta viedään ulkomaille ja mitä tuodaan?
  5. Pohdi, mitä merkitystä on ruoan alkuperällä.
  6. Miten tunnistat alkuperämaan tuotteesta? Etsi erilaiset ruoan kotimaisesta alkuperästä kertovat merkit.

*Millainen olisi ekologinen ateria? Piirrä/askartele ja selitä.

Kotitehtävät:

1. Pohdi kotona oman perheesi kanssa ruoan kulutusvalintoja tästä aiheesta oppimasi perusteella.

Voit hakea lisätietoa seuraavilla hakusanoilla:

  • erilaiset maatilat
  • kotimaisen ruoan merkit (mistä tunnistat kotimaiset tuotteet kaupassa)
  • Helsingin yliopiston tutkimus- ja opetustila, Viikin tutkimustila
  • tulevaisuuden erilaisia ruokamahdollisuuksia

Osana laaja-alaista osaamista
L1, L2, L3, L4, L6, L7

Integroitavat oppiaineet
YM, AI, MA, KU, KO