Lapuan musiikkiopisto on turvallinen musiikillisen kasvun paikka musiikin harrastajalle sekä portti musiikin ammattiin.
Kasvatamme lasta ja nuorta
Olemme tärkeä paikkakunnan kulttuurielämän luoja ja ylläpitäjä. Teemme yhteistyötä niin oman paikkakunnan, lähialueen kuin kansallisten taiteen perusopetusta järjestävien kuin muidenkin kulttuuritoimijoiden kanssa. Kehitämme mahdollisuuksien mukaan kansainvälisiä suhteitamme erityisesti ystävyyskuntiemme kulttuuritoimijoiden kanssa.
Arvojamme ovat:
Meillä opitaan:
Toimimme fyysisesti tarkoituksenmukaisissa tiloissa, jotka edesauttavat avoimen, myönteisen, aktiivisen, auttavaisen ja turvallisen psyykkisen ja sosiaalisen oppimisympäristön ja ilmapiirin muodostumisessa. Hyvät tilat ja avoin, jokaista kunnioittava ilmapiiri innostavat ja tukevat oppimista sekä oppilaiden tasavertaisuutta.
Tilamme ovat turvalliset ja viihtyisät sekä välineemme ajantasaiset.
Fyysinen oppimisympäristömme Kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa mahdollistaa yhteistyötä ja vuorovaikutusta eri kulttuurialan toimijoiden ja eri taiteen lajien kesken.
Oppimisympäristöämme on myös kaikki se opiston ulkopuolinen toiminta, tilat, paikat ja tilanteet, joissa oppilaamme ovat mukana mm. esiintymisten myötä. Kehitämme niin fyysisiä, psyykkisiä kuin sosiaalisia oppimisympäristöjämme edelleen.
Keskeisenä työtapanamme on henkilökohtainen ohjaus/yksilöopetus, mutta erityinen painoarvo opistossamme on myös yhteismusisoinnilla ja yhdessä tekemisellä. Pyrimme järjestämään kaikille oppilaille mahdollisuuden soittaa yhdessä toisten kanssa. Työtavoissamme keskeisiä ovat:
Pyrimme saamaan oppilaat mukaan suunnittelemaan ja ohjaamaan työskentelyään sekä mahdollistamaan teknologian hyödyntämisen musiikin oppimisessa ja opiskelussa.
Toimintakulttuurimme rakentuu seuraavien kantavien ajatusten varaan:
Lapuan musiikkiopisto antaa taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän mukaista opetusta. Opetussuunnitelmamme perustuu opetushallituksen antamaan määräykseen OPH-2068-2017 (20.9.2017) ”Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän opetussuunnitelman perusteet 2017”, musiikki (liite 1). Opetusta annetaan sekä klassisessa musiikissa että rytmimusiikissa. Opetuksemme on suunnattu ensisijaisesti lapsille ja nuorille.
Opintojen laskennallinen laajuus on 1300 tuntia eli 48,1 op, josta perusopintojen osuus on 800 tuntia eli 29,6 op ja syventävien opintojen 500 tuntia eli 18,5 op. Laskennallisen laajuuden tunti on 45 minuuttia ja 1 op vastaa 27 tuntia. Perusopintoja edeltävänä opetuksena annamme varhaisiän musiikkikasvatusta musiikkileikkikoulussa.
Kuva 1. Musiikkiopistopolku
Musiikkiopistossamme voi opiskella seuraavia instrumentteja pää- ja/tai sivusoittimina. Myös sävellys voi olla oppiaineena.
Kuva 3 Lapuan musiikkiopiston soitinvalikoima
Musiikkiopinnot alkavat usein perusopintoja edeltävistä varhaisiän musiikkiopinnoista. Musiikkileikkikouluopinnot eivät ole edellytyksenä perusopintoihin hakeutumisessa, mutta antavat opinnoille hyvän pohjan.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen tarkoituksena on tukea lapsen sosiaalista ja emotionaalista kehitystä moniaistisesti. Jokaiselle lapselle pyritään antamaan myönteisiä onnistumisen elämyksiä, valmiuksia ja taitoja musiikkiharrastuksen jatkamiseen, mahdollisuuksia luovuuden kehittämiseen, itsetunnon vahvistumiseen sekä tilaisuuksia taideaineiden integraatioon. Leikinomaisella toiminnalla edistetään lapsen ryhmässä toimimisen taitoja ja oppimisvalmiuksia.
Varhaisiän musiikkikasvatuksen tavoitteena on, että lapsi
Tarkemmat tavoitteet, sisällöt ja työtavat löytyvät Varhaisiän musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmasta (Liite 2).
Kuva 4 Lapuan musiikkiopiston varhaisiän musiikkiopintojen rakenne
Lisäksi musiikkileikkikoulussa voi toimia yhteisopettajuudella myös muiden soitinten kuin sello- ja pianomuskareita (viulu-, puhallin-, kitara- ja rumpumuskari) ja/tai taideaineiden integrointia hyödyntäviä musiikkileikkikouluryhmiä.
Opinnot musiikkiopistossa koostuvat instrumenttiopinnoista, yhteismusisoinnin ja musiikin hahmotusaineiden (Nuottipaja ja Musiikin perusteet) opiskelusta sekä valinnaisista opintojaksoista. Oppilaalla on solistinen pääaine ja lisäksi hän osallistuu muihin instrumenttiopintoja tukeviin opintoihin opetussuunnitelman mukaisesti.
Mahdolliset sivuaineopinnot sekä valinnaiset opinnot suunnitellaan yhdessä oppilaan ja opettajan kanssa tukemaan opintoja. Esiintymiset ovat luonnollinen osa esittävän taiteenalan opintoja. Omaehtoinen kotiharjoittelu kuuluu opintoihin vahvana osa-alueena.
Perusopintomme jakautuvat neljään opintokokonaisuuteen; PO1, PO2, PO3 ja PO4 ja syventävissä opinnoissa on yksi opintokokonaisuus SO. Jokaisen opintokokonaisuuden päätteeksi soitetaan Soiva kokonaisuus, jossa osoitetaan opintokokonaisuuden aikana saavutettu taito. Perusopintojen suorittamiseen kuluu aloitusiästä riippuen 6-10 vuotta.
Kuva 2. Musiikkiopisto-opintojen sisältökokonaisuudet
*) Perusopinnoissa valinnaisia opintoja tulee kertyä väh. 20 tuntia eli 0,7 op. Syventävissä opinnoissa valinnaisia opintoja tulee kertyä väh. 70 tuntia eli 2,6 op paitsi orkesteri- ja bändisoittajilla väh. 35 tuntia eli 1,3 op.
Mikäli oppilas osallistuu säännölliseen kamarimusiikki- tai kansanmusiikkiryhmään, eivät valinnaiset opinnot ole välttämättömiä, mutta oppilas voi osallistua niihin halutessaan.
Perusopintojen yleiset tavoitteet pohjautuvat Opetushallituksen valtakunnallisten musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaperusteiden tavoitealueisiin ja on muokattu osittain opistomme omia tavoitealueita vastaaviksi. Kunkin oppiaineen (musiikin perusteet ja valinnaiset opintojaksot) tarkemmat tavoitteet ja sisällöt määritellään niihin liittyvien opintojaksojen kuvauksissa (liite 3 ja 4).
Instrumenttitaidot
Instrumenttitaitojen yleisiä tavoitteita ovat
Soitinkohtaiset instrumenttitaitojen perusopintojen tavoitteet on määritelty tasolta toiselle etenevästi jokaiseen soittimeen, sen ominaisuuksiin ja erityispiirteisiin perustuen. Ne löytyvät soitinten taitotauluista (liite 3).
Esittäminen, ilmaiseminen ja yhteismusisointi
Opetuksen tavoitteena on
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Opetuksen tavoitteena on
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Opetuksen tavoitteena on
Luovat taidot
Opetuksen tavoitteena on
kannustaa oppilasta harjoittelemaan improvisoinnin, sovittamisen ja säveltämisen perustaitoja
Perusopintojen opetuksen keskeisenä sisältönä ovat
Syventävien opintojen laskennallinen laajuus on 500 tuntia eli 18,5 op sisältäen yhden opintokokonaisuuden SO, johon sisältyy instrumenttiopintoja, yhteismusisointia, musiikin hahmottamisaineiden opiskelua (yksi kaikille yhteinen kurssi ja valinnaiset) ja opintoja tukevia ja/tai laajentavia eriaiheisia valinnaisia opintojaksoja. Musiikin hahmotusaineissa ammattiin suuntautuville suositellaan tiettyjä räätälöityjä musiikin perusteiden opintoja. Syventävissä opinnoissa opintomahdollisuuksia pyritään laajentamaan tai painottamaan oppilaan vahvuuksien ja kiinnostuksen kohteiden mukaan ja niiden tavoitteet ja sisältö laaditaan oppilasta ja hänen tavoitteitaan mahdollisimman hyvin tukeviksi. Syventävien opintojen suorittamiseen kuluu keskimäärin 3-4 vuotta.
Syventävien opintojen yleiset tavoitteet pohjautuvat Opetushallituksen valtakunnallisten musiikin laajan oppimäärän opetussuunnitelmaperusteiden tavoitealueisiin ja on muokattu osittain opistomme omia tavoitealueita vastaaviksi. Kunkin oppiaineen tarkemmat tavoitteet ja sisällöt on määritelty soitin- ja oppiainekohtaisissa taitotauluissa (liite 3) sekä niihin liittyvien opintojaksojen kuvauksissa.
Instrumenttitaidot
Instrumenttitaitojen yleisiä tavoitteita ovat
Soitinkohtaiset instrumenttitaitojen syventävien opintojen tavoitteet on määritelty tasolta toiselle etenevästi jokaiseen soittimeen, sen ominaisuuksiin ja erityispiirteisiin perustuen. Ne löytyvät soitinten taitotauluista (liite 3).
Esittäminen, ilmaiseminen ja yhteismusisointi
Opetuksen tavoitteena on
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Opetuksen tavoitteena on
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Opetuksen tavoitteena on
Säveltäminen ja improvisointi
Opetuksen tavoitteena on
Syventävien opintojen keskeisinä sisältöinä ovat
Syventävien opintojen lopputyö
Syventäviin opintoihin sisältyy lopputyö, jonka tavoitteet ja toteutustavan suunnittelevat oppilas ja opettaja(t) yhteistyössä. Lopputyö voi muodostua erilaisista kokonaisuuksista tai keskittyä tiettyyn syvennettyyn osaamiseen. Se tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia osaamisen näyttämiseen. Lopputyö on oppilaan opintojen huippuhetki. Se voi olla solistista osaamista näyttävä tai painottua yhteismusisointiin tai sisältää molempia. Myös omat sävellykset ja sovitukset voivat olla lopputyönä tai sen osina, samoin erilaiset laajemmat projektit.
Sävellyksen opinnot jakautuvat neljään opintokokonaisuuteen; PO1, PO2, PO3 ja PO4. Syventävissä opinnoissa on yksi opintokokonaisuus SO.
Tavoitteelliset sävellysopinnot edistävät oman taidesuhteen kehittymistä, vahvistavat omaehtoista ilmaisua, musiikillisen ymmärryksen laajentumista ja identiteetin rakentumista.Oppilasta kannustetaan löytämään ja toteuttamaan omia sävellyksellisiä ideoita ja mielikuvia ja säveltäjänä kirjaamaan/notatiomaan näitä sävellyksiksi. Sävellysopintoja harjoitellaan tutustumalla monipuolisesti erilaisiin soittimiin sekä soitinryhmiin. Samalla tutustutaan musiikin eri tyylikausiin ja genreihin, niiden eri teoslajityyppeihin ja notaatiotekniikoihin. Omaa sävellystyötä ja ideointia kannustetaan ja tuetaan. Tueksi pyritään saamaan vaikutteita muista taiteista ja resurssien mukaan luodaan yhteistyömahdollisuuksia muiden taiteen alojen kanssa. Verkostoituminen ja vuorovaikutus on säveltäjälle oleellista.
Musiikkiteknologiaa voidaan hyödyntää mahdollisuuksien mukaan sävellyksen tukiaineena.
Oppilasta kannustetaan laaja-alaiseen musiikilliseen ilmaisuun. Samalla myös reflektoivaan oman musiikin tarkasteluun, tässä voidaan käyttää esim. sävellyspäiväkirjaa.
Sävellysopintojen tukena ovat säännölliset ja tavoitteelliset opinnot omassa instrumentissa sekä musiikin hahmotusaineiden ja yhteismusisoinnin aineissa, joissa pyritään tutustumaan resurssien mukaan muihin musiikin instrumentteihin, myös soittaen.
Syventävien opintojen kokonaisuus mahdollistaa valmiuksia säveltämisen opiskeluun korkea-asteella.
Opus1.fi -asiakirja ja sen liite sekä Lapuan musiikkiopiston sävellyksen opetussuunnitelman liite toimivat tukena sävellyksen opiskelun kokonaisuuden suunnittelussa sekä lukuvuosisuunnittelussa ja avaavat opetuksen sisältöjä yksityiskohtaisemmin. Asiasisällöissä edetään oppilaslähtöisesti, monipuolisesti ja kattavasti. kts. liite 3
(Säveltämisen ops-opetussuunnitelmasuositus taiteen perusopetukseen)*
Oppilas voi sisällyttää opintoihinsa valinnaisia opintojaksoja, joita voivat olla mm.
Kuva 5 Lapuan musiikkiopiston valinnaisten opintojen opintojaksojen laajuus
Solistista sivuainetta voi anoa keväisin jatkoilmoittautumisen yhteydessä ja se myönnetään opinnoissaan edistyneelle oppilaalle resurssien mukaan, pääsääntöisesti aikaisintaan oppilaan suoritettua PO2-opintokokonaisuuden.
Valinnaisia opintojaksoja järjestetään resurssien mukaan ja niistä päätetään joka lukuvuosi erikseen. Oppilaat ilmoittautuvat valinnaisopintojaksoihin jatkoilmoittautumisen yhteydessä tai erillisellä ilmoittautumislomakkeella.
Valinnaisia opintoja suoritetaan perusopintojen aikana vähintään 20 tuntia eli 0,7 op ja syventävissä opinnoissa väh.70 t eli 2,6 op, poikkeuksena orkesteriin ja bändiin säännöllisesti osallistuvat oppilaat väh.35 tuntia eli 1,3 op *) Mikäli oppilas osallistuu säännölliseen kamarimusiikki- tai kansanmusiikkiryhmään, ei valinnaisia opinnot ole välttämättömiä, mutta oppilas voi osallistua niihin halutessaan.
Valinnaisten opintojaksojen tarjotin
Valinnaisia opintojaksoja järjestetään lukuvuosittain resurssien mukaan. Lukuvuoden aikana on mahdollista toteuttaa vain osa tarjottimen valinnaisista opintojaksoista. Valinnaisia opintoja kehitetään jatkuvasti ja uusia opintojaksoja tulee valikoimaamme. Vaihtoehtoja toteutettaviksi valinnaisiksi opintojaksoiksi ovat mm. seuraavat:
Opetuksemme on suunnattu ensisijaisesti lapsille ja nuorille, mutta myös aikuiset voivat hakeutua oppilaaksemme. Aikuisten opetus noudattaa musiikin laajan oppimäärän tavoitteita ja keskeisiä sisältöjä.
Yhteismusisoinnilla on opistossamme erityinen painoarvo. Tarjoamme siihen monia mahdollisuuksia laajan orkesterikoulun, bändikoulun ja kamarimusiikin myötä. Oppilaat voivat osallistua yhteismusisointiin heti kun vapaat kielet ja ensimmäiset äänet soittimesta sujuvat. Oppilaat osallistuvat kamarimusiikkiin ja orkesteriin/bändiin läpi opintojensa.
Yhteismusisoinnin tavoitteet
Oppilas
Yhteismusisoinnin arviointi:
Kuva 6. Lapuan musiikkiopiston jousiorkesterit
Kuva 7 Lapuan musiikkiopiston puhallinorkesterit
Muu yhteismusisointi:
Oppilas siirtyy orkesteri- /bänditasolta toiselle taitojen karttuessa. Opettajat päättävät siirtymistä ryhmästä toiseen.
Musiikin hahmotusaineet Nuottipaja NUPA ja Musiikin perusteet (MUPE) toimivat tukiaineena instrumentti- ja yhteismusisointiopinnoille. Opetus pyritään toteuttamaan vuorovaikutuksessa instrumentti- ja yhteismusisointitaitojen kanssa.
Musiikin hahmotusaineiden tavoitteet rakentuvat taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän yleisten tavoitteiden pohjalle. Neljä tavoitealuetta ovat:
MUPEn keskeisiä sisältöjä sekä perus- että syventävissä opinnoissa ovat
Nuottipaja-opinnot aloitetaan pääsääntöisesti 8-vuotiaana ja MUPE-opinnot pääsääntöisesti 10-vuotiaana. 8-9-vuotiaana opiskeltavan toiminnallisen musiikin perusteiden Nuottipajan 1-2-opintojaksojen sisällöt vastaavat MUPE 1-opintojakson sisältöjä. NUPAt suorittanut oppilas jatkaa opintojaan suoraan MUPE 2-kurssilta.
Tarkemmin Nuottipajan ja Musiikin perusteiden tavoitteista, sisällöistä ja työtavoista Musiikin perusteiden taitotaulussa (liite 3).
Kuva 8 Lapuan musiikkiopiston Perusopintojen Musiikin hahmotusaineiden opintojaksot
MUPE-opinnot pyritään kytkemään soitto- ja yhteismusisointiopintoihin mm. yhteisen oppimateriaalin avulla ja mahdollisuuksien mukaan hyödyntämällä yhteisopettajuutta. MUPE-opinnoissa voidaan laatia oppilaalle perustelluista syistä henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Musiikin hahmotusaineiden valinnaisista opintojaksoista kerrotaan lisää luvussa 6.3.
Kuva 9 Lapuan musiikkiopiston Syventävien opintojen musiikin hahmotusaineiden opinnot
Syventävissä opinnoissa Musiikin perusteiden opinnoissa korostuu valinnaisuus. MUPE-opinnot suunnitellaan tukemaan mahdollisimman hyvin oppilaan syventävien opintojen lopputyötä ja hänen elinikäistä musiikin harrastamistaan. Syventävissä opinnoissa on vain yksi kaikille pakollinen opintojakso MUPE 5.
Valinnaisina opintojaksoina on mahdollista valita mm. sovitukseen ja sävellykseen, musiikkianalyysiin, musiikkiteknologiaan, oman instrumentin ja sen säveltäjien historiaan ja/tai yleiseen musiikin historiaan keskittyviä opintojaksoja periodeittain, lukukauden tai lukuvuoden mittaisina. Ammattiopintoihin tähtäävälle tai muuten vakavasti harrastavalle on tarjolla opintojaksoja yksilöllisin sisällöin.
MUPEn opintojaksojen tavoitteet ja sisällöt löytyvät MUPEn taitotaulusta (liite 3).
Oppimisen arvioinnissa:
Musiikin laajan oppimäärän arvioinnin osa-alueita opistossamme ovat
Instrumenttiopintojen Soivien kokonaisuuksien arvioinnin kohteena ovat instrumentin hallinta ja esittäminen ja ilmaiseminen. Tarkemmat arviointikriteerit soittimittain on kuvattu instrumenttikohtaisissa taitotauluissa (liite 3).
Mikäli Soiva kokonaisuus on sävellystä tai sovitusta sisältävä tarkastellaan sitä sille asetettujen tavoitteiden toteutumisen ja arvioinnin kriteerien kautta. Musiikin hahmotusaineiden (musiikin perusteiden) arvioinnissa keskeistä on portfoliotyöskentely ja tuntiosaaminen. Yhteismusisoinnissa ja valinnaisissa opintojaksoissa arviointi pohjautuu opintoihin osallistumiseen ja opintojen tavoitteiden hyväksyttyyn saavuttamiseen.
Arvioidessa oppilaan perusopintoja perusopintojen todistusta varten käytämme seuraavia tavoitteisiin pohjautuvia kriteereitä:
Perusopintojen tavoitteet
Instrumenttitaidot
Arvioinnin kriteerit, hyvä osaaminen. Oppilas..
Esittäminen, ilmaiseminen ja yhteismusisointi
Tavoitteena on
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Tavoitteena on
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Kuunteleminen ja musiikin hahmottaminen
Tavoitteena on
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Laajemmin:
Luovat taidot
Tavoitteena on:
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Arvioidessa oppilaan syventäviä opintoja päättötodistusta varten käytämme seuraavia tavoitteisiin pohjautuvia kriteereitä:
Tavoitteena on
Instrumenttitaidot
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Laajemmin
Esittäminen, ilmaiseminen ja yhteismusisointi
Tavoitteena on
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Laajemmin:
Oppimaan oppiminen ja harjoittelu
Tavoitteena on:
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Musiikin kuuntelu ja hahmottaminen
Tavoitteena on:
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen
Oppilas…
Luovat taidot
Tavoitteena on:
Arvioinnin kriteerit hyvä osaaminen.
Oppilas…
Lopputyön arviointi
Oppilaan lopputyötä arvioidessa tarkastellaan oppilaan lopputyöprosessissa saavuttamaa osaamista suhteessa oppilaan kanssa yhdessä asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnissa huomioidaan sekä prosessi että lopputulos. Arvioinnissa voi hyödyntää lopputyötä arvioineen lautakunnan antamaa palautetta. Arviointi tuo esiin lopputyöprosessissa saavutettua erityistä osaamista.
Arvioinnin tehtävänä on
Palautteessa
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Arviointi opintojen aikana perustuu opetussuunnitelmassa kuvattuihin perusopintojen ja syventävien opintojen opintokokonaisuuksien yleisiin ja kunkin oppiaineen omiin tavoitteisiin ja niiden arviointikriteereihin. Niiden pohjalta oppilas ja opettaja luovat joka lukuvuodelle keskeiset oppilaan edistymistä ja kehittymistä parhaiten sillä hetkellä palvelevat tavoitteet.
Arviointi
Arviointi on vuorovaikutteista ja kohdistuu ainoastaan työskentelyyn ja tavoitellun osaamisen karttumiseen, ei oppilaan persoonaan tai ominaisuuksiin. Monipuoliseen jatkuvaan arviointiin sisältyy erilaisia palautteen antamisen tapoja ja ohjausta itsearviointiin ja vertaisarviointiin.
Lukuvuoden aikana/joka lukuvuosi
Instrumenttikohtainen taitotaulu on apuväline tavoitteiden asetteluun ja niiden toteutumisen seurantaan. Arvioinnin apuvälineinä ovat perus- ja syventävien opintojen yleiset tavoitteet ja arvioinnin kriteerit sekä instrumentti- ja oppiainekohtaiset taitotaulut ja mahdolliset portfoliot.
Perusopintojen todistuksen ja syventävien opintojen päättötodistuksen arvioinnit oppilaan koko opintoprosessista muodostetaan henkilökunnan yhdessä laatimia arvioinnin kriteereitä käyttäen. Arvioinnin taustamateriaalina ovat myös opintopolun aikana annetut lukuvuosiarvioinnit. Oppilaan arviointi on turvattu niiden avulla myös opettajan vaihtuessa. Oppilas ja huoltaja saavat tietoa opintojen tavoitteista ja niihin pohjautuvista kriteereistä. Oppilaan opintotiedot, taitotaulut ja lukuvuosiarvioinnit ovat nähtävissä oppilaalle ja hänen huoltajilleen sähköisessä oppilashallintojärjestelmässä. Mahdolliset portfoliot ovat tarkasteltavissa sähköisesti oppilasta opettavien opettajien, oppilaan, huoltajien ja rehtorin kanssa joko jaetuissa kansioissa tai oppilashallintojärjestelmässä.
Jokaisen opintokokonaisuuden päätteeksi esitetään/kootaan Soiva kokonaisuus. Opettaja ja oppilas suunnittelevat Soivan kokonaisuuden ohjelman yhdessä palvelemaan oppilaan tavoitteita ja osaamista parhaiten edistävällä tavalla. Soiva kokonaisuus voi olla solistista soittoa tai solistisen ja kamarimusisoinnin/yhtyesoiton yhdistelmä. Sen osana voi olla oma sävellys tai sovitus tai esim. musiikkiteknologista osaamista esittelevä näyte.
Soiva kokonaisuus voidaan esittää
Soivan kokonaisuuden esittämistilaisuudet ovat yleisölle avoimia. Palaute annetaan henkilökohtaisesti.
Soivat kokonaisuudet arvioidaan. Palautteenannon tapaan vaikuttaa mm. esityspaikka ja -aika. Palaute annetaan kirjallisesti, mutta sitä voidaan täydentää myös suullisella sanallisella palautteella. Palaute annetaan mahdollisuuksien mukaan esityksen jälkeen tai olosuhteista riippuen (esim. konsertin myöhäisestä ajankohdasta johtuen) myöhemmin. Palautteet kirjataan sähköiseen oppilashallintojärjestelmään kohtuullisessa ajassa suorituksen jälkeen ja ovat oppilaan ja huoltajan luettavissa.
Soivien kokonaisuuksien arvioijina ovat:
PO1 oppilaan oma soitonopettaja
PO2 1 opettaja (+ oppilaan oma soitonopettaja)
PO3 1 opettaja (+ oppilaan oma soitonopettaja)
PO4 2 opettajaa + oppilaan oma soitonopettaja (esim. osasuoritukset kokoava palaute)
SO 2-3 opettajaa + oppilaan oma soitonopettaja
Oppilaan oman opettajan arvio on mukana tasavahvana. Jos Soiva kokonaisuus esitetään esim. kahdessa osassa, arvioijien ei tarvitse olla samoja molemmissa.
Kaikki arvioijat antavat vapaan kirjallisen, oppilasta kannustavan ja eteenpäin auttavan palautteen sekä tilanteen sen mahdollistaessa lisäksi suullisen palautteen. Palautteessa huomioidaan oppilaan ja opettajansa yhdessä asettamat tavoitteet. Mikäli suullinen palaute annetaan, sen antavat kaikki arviointiryhmän jäsenet suoraan oppilaalle.
MUPE-taitojen arviointi perustuu sekä oppilaan portfolioon että jatkuvaan näyttöön tuntityöskentelyssä. Kullakin opintojaksolla määritellään tavoitteisiin ja sisältöalueisiin soveltuvat suulliset ja kirjalliset portfolio-tehtävät, jotka löytyvät pääsääntöisesti oppimateriaaleista. Opintojakson suoritukseen vaaditaan niiden suorittaminen hyväksytysti sekä säännöllinen läsnäolo oppitunneilla.
Kirjalliset ja suulliset portfolio-tehtävät arvioi oma NUPA-/MUPE-opettaja ja joidenkin tehtävien osalta arvioijana voi olla myös oma soitonopettaja. Laajemmissa sovitus- ja sävellystöissä sekä laajan oppimäärän lopputyössä käytetään oman opettajan lisäksi ulkopuolista asiantuntijaa.
Lukuvuoden päätteeksi oppilas tekee itsearvioinnin ja saa opettajan kirjallisen arvioinnin vahvuuksistaan ja kehittämistä vaativista alueistaan.
Perusopinnot
Perusopintojen päättyessä arviointi kohdistuu tasojen 1-4 muodostamaan kokonaisuuteen ja oppimisprosessiin. Arviointi, joka on laadultaan arvovapaata, auttaa oppilasta tunnistamaan ja ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja kasvattamaan omaa säveltäjäidentiteettiään. Kannustava ja rakentava palaute auttaa häntä kehittämään edelleen musiikillista ilmaisuaan sekä omaa työskentelyään. Arvioinnissa hyödynnetään erilaisia palautteen tapoja sekä ohjausta itse- ja vertaisarviontiin. Perusopintojen kokonaisuudesta voidaan koostaa portfolio, joka sisältää muutamia teostyypiltään erilaisia sävellyksiä, joissa on nähtävissä oppilaan persoonallisen ilmaisun lisäksi sävellystekniset valmiudet. Sävellyksiä voidaan mahdollisuuksien mukaan myös esittää. Opiskelija on mukana sävellyksen harjoitusprosesseissa.
Arvioinnin toteuttavat
PO1 oma opettaja tai instrumenttiopettaja
PO2 oma opettaja ja (oma) instrumenttiopettaja
PO3 oma opettaja, (oma) instrumenttiopettaja ja/tai yksi soitinryhmän asiantuntija
PO4 oma opettaja, (oma) instrumenttiopettaja ja yksi soitinryhmän asiantuntija ja/tai säveltäjäasiantuntija, rehtori
Syventävät opinnot
Syventävien opintojen päättyessä arviointi kohdistuu opintojen muodostamaan kokonaisuuteen ja oppimisprosessiin, jossa työskentely, oppiminen ja osaaminen ovat tarkastelun kohteina. Näitä tarkastellaan suhteessa asetettuihin tavoitteisiin.
Arvioinnissa hyödynnetään erilaisia palautteen tapoja sekä ohjausta itse- ja vertaisarviointiin. Arviointi auttaa oppilasta tunnistamaan ja ymmärtämään omia vahvuuksiaan ja ymmärtämään omaa säveltäjyyttään ja oman säveltämisen luovaa prosessia. Palaute auttaa häntä kehittämään edelleen musiikillista ilmaisuaan sekä omaa työskentelyään. Arviointi on esteettisesti arvovapaata.
Arvioinnin toteuttavat:
SO oma opettaja, (oma) instrumenttiopettaja ja yksi soitinryhmän asiantuntija ja/tai säveltäjäasiantuntija, rehtori
Osaamisen tunnustaminen tehdään perustuen selvityksiin oppilaan opinnoista tai näyttöihin osaamisesta sekä suhteessa kunkin hyväksiluettavan opintokokonaisuuden tavoitteisiin. Myös oppilaan siirtyessä taiteen perusopetuksen yleisestä oppimäärästä menetellään em. tavalla.
Laajan oppimäärän arvioinnin lähtökohtana ovat oppilaan suorittamat syventävät opinnot. Syventävien opintojen aikana oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kertoo, miten oppilas on saavuttanut musiikin laajan oppimäärän syventävien opintojen tavoitteet. Lopputyö arvioidaan osana syventäviä opintoja ja sen arvioinnissa huomioidaan oppilaan lopputyölleen asettamat tavoitteet. Arvioinnin kohteista ja kriteereistä kts. luku 7.1. sekä instrumenttikohtaiset taitotaulut (liite 3).
Päättötodistukseen merkitään arvioinnin kriteereihin pohjautuva sanallinen arvio oppilaan suorittamasta laajasta oppimäärästä. Sanallinen arvio kuvaa oppilaan edistymistä ja hänen saavuttamaansa osaamista suhteessa syventävien opintojen tavoitteeseen. Sanallisessa arviossa painotetaan oppilaan oppimisen ja osaamisen vahvuuksia.
Oppilaalle annetaan taiteenalan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistuksen tulee sisältää seuraavat asiat:
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän perusopintojen todistus voi sisältää liitteitä.
Oppilaalle annetaan taiteenalan taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus sen jälkeen, kun hän on suorittanut laajaan oppimäärään sisältyvät perusopinnot ja syventävät opinnot.
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistuksen tulee sisältää seuraavat asiat:
Taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän päättötodistus voi sisältää liitteitä.
Oppilaalle annetaan pyydettäessä osallistumistodistus/opintorekisteriote suorittamistaan taiteenalan laajan oppimäärän opinnoista, jos opinnot keskeytyvät tai oppilas tarvitsee niitä muusta syystä. Osallistumistodistus voi sisältää liitteitä.
Oppilaalle voidaan laatia sairauden, vammaisuuden tai näihin verrattavissa olevan syyn vuoksi yksilöllinen, kirjallinen henkilökohtainen opiskelusuunnitelma, jolla pyritään oppilaan vahvuuksien esiin saamiseen ja opintojen parhaaseen mahdolliseen tukemiseen.
Yksilöllistäminen voi tarkoittaa tavoitteiden, sisältöjen, opiskeluajan, opetuksen toteuttamistavan, tarvittavien tukitoimien ja arviointimenettelyjen yksilöllistämistä ja ne pohditaan kunkin oppilaan kohdalla erikseen.
Oppilasta opettavat opettajat ja rehtori laativat henkilökohtaisen opetussuunnitelman oppilaalle ja se käsitellään ja yhteistyössä oppilaan ja huoltajan kanssa. Suunnitelmaa laadittaessa tarvittaessa voidaan konsultoida asiantuntijoita (esim. erityisopettajia) huoltajien suostumuksella.
Musiikkileikkikouluryhmiin otetaan oppilaita ilmoittautumisjärjestyksessä. Oppilaan kotikunta voi olla myös muu kuin Lapua. Oppilaaksi on jatkuva haku. Oppilaspaikat täytetään ryhmäkohtaisten resurssien mukaisesti. Vapautuville paikoille otetaan oppilaita ympäri vuoden.
Soitto- ja lauluoppilaaksi otetaan oppilaiksi ilmoittautumisjärjestyksessä. Oppilaan kotikunnan tulee olla Lapua. Oppilaspaikat täytetään soitinkohtaisten ja opettajien tuntiresurssien mukaisesti. Vapautuville paikoille otetaan oppilaita ympäri vuoden.
Nuottipaja- ja Musiikin perusteiden opetukseen etusijalla ovat musiikkiopiston oppilaat. Ulkopuoliset oppilaat voivat hakeutua vapaille oppilaspaikoille.
Toisessa musiikkiopistossa jo opiskeleva tai opiskelupaikan saaneelle oppilaalle pyritään soitinkohtaisten resurssien järjestämään oppilaspaikka ilmoittautumisjärjestyksen ohi (esim. toiselta paikkakunnalta muuttava oppilas).
Sujuva yhteistyö kodin ja huoltajien kanssa on meille tärkeää. Kodin tuki on tärkeä tekijä opintojen edistymisessä. Yhteistyön on hyvä olla säännöllistä ja vuorovaikutuksellista.
Yhteistyö huoltajien kanssa voi olla mm.
Yhteistyökumppaneitamme ovat:
Lisäksi yhteistyötavoitteenamme on:
Opetussuunnitelmaa ja opiston toimintasuunnitelmaa tarkastellaan säännöllisin väliajoin ja kehitetään tarpeen mukaan. Musiikin ammatillisen koulutuksen muutokset huomioidaan. Opistoa kehitetään säännöllisesti oppilaille, huoltajille ja henkilökunnalle suunnatuin kyselyin. Henkilöstölle järjestetään kehityskeskustelut vuosittain yksilö- tai pienryhmäkeskusteluna. Sovellamme voimassa olevaa Lapuan kaupungin strategiaa, sivistystoimen ja musiikkiopiston toimenpideohjelmaa omana kehittämisen välineenämme.
Henkilökuntaa kannustetaan ja ammatilliseen kehitykseen koulutuksen avulla ja tuetaan sitä resurssien mukaan.