Lapuan musiikkiopiston opetussuunnitelma 1.8.2023
Liite 4 Musiikin hahmotusaineet
Musiikin perusteet, opetussuunnitelma
- Keskeiset musiikin hahmotusaineiden tavoitteet, työtavat ja arviointi
Musiikin hahmotusaineet Nuottipaja NUPA ja Musiikin perusteet (MUPE) toimivat tukiaineena instrumentti- ja yhteismusisointiopinnoille. Opetus pyritään toteuttamaan vuorovaikutuksessa instrumentti- ja yhteismusisointitaitojen kanssa.
1.1. Yleiset tavoitteet ja sisältö
Musiikin hahmotusaineiden tavoitteet rakentuvat taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän yleisten tavoitteiden pohjalle.
Tavoitealueet ovat:
- esittäminen ja ilmaiseminen
- oppimaan oppiminen
- musiikin hahmottaminen ja kuuntelu
- säveltäminen ja improvisointi
Musiikin hahmotusaineiden keskeisiä sisältöjä sekä perus- että syventävissä opinnoissa ovat
- musiikin luku- ja kirjoitustaito
- musiikin hahmottaminen
- musiikin historian ja tyylien tuntemus
- luovat taidot: sovittaminen ja säveltäminen
Musiikin hahmotusaineiden opinnoissa tärkeä periaatteemme“vähemmän on enemmän”. Pyrimme antamaan oppilaille hyvän perusasioiden hallinnan. Opintojaksojen sisällöt on pyritty luomaan siten, että ne tukevat oppilaan instrumentti- ja yhteismusisoinnin opiskelua ja hänen omaa musiikkipolkuaan. Oppilaalle pyritään antamaan sellaiset musiikin hahmotusaineiden tiedot ja taidot, että elinikäinen musiikin harrastaminen on mahdollista ja niin halutessaan oppilas saa riittäväää osaamista kohti musiikin ammattiopintoja.
Opintojaksojen sisällöt on rakennettu siten, että opittua kerrataan ja sovelletaan ja siten saavutettuja taitoja syvennetään. Musiikin hahmotusaineiden opinnot pyritään integroimaan soitto- ja yhteismusisointiopintoihin mm. yhteisen oppimateriaalin avulla. Mahdollisuuksien mukaan voidaan hyödyntää yhteisopettajuutta sekä opintojen integrointia esim. bändiin, orkesteriin ja instrumenttiopintoihin.
Musiikki ja musisoinnin käytäntö on elävä osa musiikin hahmotusaineiden opintoja. Oppilaiden omaa instrumentti- ja yhteismusisointiohjelmistoa pyritään mahdollisuuksien mukaan käyttämään opetuksessa sekä opittavien käsitteiden havainnollistajana että erilaisten kirjallisten ja kuuntelutehtävien materiaalina. Soitto-, kuuntelu- ja kirjallisina tehtävinä pyritään käyttämään monipuolisesti aitoja musiikkiesimerkkejä: klassisia teoskatkelmia ja tuttuja lauluja (kansan- ja lastenlauluja, iskelmiä jne.), mutta myös oppilaiden omia sävellyksiä ja oppilaiden mielimusiikkia.
Opintojen aikana säveltämistä ja sovittamista opiskellaan joka opintojaksossa Nuottipaja-opinnoista alkaen. Tavoitteena on saada rohkeutta omaan luovaan tekemiseen, sovittamiseen ja säveltämiseen kullakin taitotasolla. Musiikin hahmotusaineiden opintoja toteutetaan myös valinnaisina opintojaksoina. Jokaisella musiikin hahmotusaineiden MUPE-opintojaksolla käytetään myös verkkopohjaisia nuotinnusohjelmia ja opetusmateriaaleja oppimisen ja luovuuden herättäjänä.
Syventävissä opinnoissa musiikin hahmotusaineiden opinnoissa korostuu valinnaisuus. Opinnot suunnitellaan tukemaan mahdollisimman hyvin oppilaan syventävien opintojen lopputyötä ja hänen elinikäistä musiikin harrastamistaan. Syventävissä opinnoissa on vain yksi kaikille pakollinen opintojakso MUPE 5.
Valinnaisina opintojaksoina on mahdollista valita mm. sovitukseen ja sävellykseen, musiikkianalyysiin, oman instrumentin ja sen säveltäjien historiaan ja/tai yleiseen musiikin historiaan keskittyviä opintojaksoja periodeittain, lukukauden tai lukuvuoden mittaisina (MUPE 6, MUPE 7, Sovitus ja sävellys, Musiikkianalyysi, Musiikin historia). Ammattiopintoihin tähtäävälle tai muuten vakavasti harrastavalle on tarjolla opiskelijan tarpeisiin rakennettuja oppisisältöjä (Kohti ammattiopintoja 1-2 -opintojaksot).
1.2. Työtavat
Opetuksessa pyritään käyttämään mahdollisimman paljon oppilasta aktivoivia työtapoja. Musiikin hahmotusaineiden oppitunneilla lauletaan ja soitetaan, liikutaan( mahdollisuuksien mukaan), kuunnellaan, rytmitellään sekä tehdään kirjallisia tehtäviä. Musiikkiopistossamme on oma oppimateriaali jokaiselle NUPA- ja MUPE -opintojaksolle. Suulliset säveltapailutehtävät voivat olla sekä ennaltavalmistettuja että prima vista-tehtäviä. Oppimisessa hyödynnetään aktiivisesti musiikkiteknologiaa.
1.3. Arviointi
Oppilaan musiikin hahmotusaineiden taitojen arviointi perustuu sekä oppilaan portfolioon että jatkuvaan näyttöön tuntityöskentelyssä. Kullakin opintojaksolla määritellään tavoitteisiin ja sisältöalueisiin soveltuvat suulliset ja kirjalliset portfolio-tehtävät, jotka löytyvät pääsääntöisesti oppimateriaaleista. Opintojakson suoritukseen vaaditaan niiden suorittaminen hyväksytysti sekä säännöllinen läsnäolo oppitunneilla.
Kirjalliset ja suulliset portfolio-tehtävät arvioi oma NUPA-/MUPE-opettaja ja joidenkin tehtävien osalta voi arvioijana olla myös oma soitonopettaja. Laajemmissa sovitus- ja sävellystöissä sekä laajan oppimäärän säveltämisen/sovittamisen lopputyössä käytetään oman opettajan lisäksi ulkopuolista asiantuntijaa.
Lukuvuoden päätteeksi oppilas tekee itsearvioinnin ja saa opettajan kirjallisen arvioinnin vahvuuksistaan ja kehittämistä vaativista alueistaan.
1.4. Lopputyön arviointi
Mikäli oppilaan syventävien opintojen lopputyö on tai sen osa on esim. sävellys- ja sovitustyö, se arvioidaan yhdessä oppilaan ja opettajan kanssa asetettuihin tavoitteisiin ja hänen laajan oppimäärän musiikin hahmotusaineiden opintoihin peilaten. Laajan oppimäärän lopputyössä käytetään oman opettajan lisäksi 1-2 ulkopuolista asiantuntijaa.
- Musiikin hahmotusaineiden opintojen rakenne ja sisällöt
Musiikin hahmotusaineiden opinnot aloitetaan pääsääntöisesti 8-vuotiaana Nuottipaja-opinnoista tai 10-vuotiaana MUPE-opinnoista. 10-vuotiaana. 8-9-vuotiaana opiskeltavan toiminnallisen musiikin perusteiden Nuottipajan 1-2-opintojaksojen sisällöt vastaavat MUPE 1-opintojakson sisältöjä. NUPA-opintojaksot suorittanut oppilas jatkaa opintojaan suoraan MUPE 2-opintojaksolta.
2.1. Perusopintojen Musiikin hahmotusaineiden opinnot, rakenne
Kuva 1 Lapuan musiikkiopiston Perusopintojen Musiikin hahmotusaineiden opintojaksot
2.1.1. Nuottipaja NUPA, opintojen sisältö
Nuottipaja-opetus on musiikin hahmotusaineiden alkuopetusta toiminnallisten työtapojen avulla. Se on instrumenttiopintoja täydentävää ryhmäopetusta, jossa musiikin peruselementtejä (rytmi, melodia, harmonia, dynamiikka, tempo, sointiväri ja kesto) opetellaan toiminnallisesti, musiikkileikkikoulun työtapoja hyödyntäen (NUPA 1- ja 2-opintojaksoilla). Mahdollisuuksien mukaan toimintaan integroidaan oman instrumentin käyttöä.
Oppitunnin kesto on 45 minuuttia. Opetus toimii siltana MUPE-opintoihin, joihin siirrytään n. 10-vuotiaana. Nuottipaja-opinnot aloitetaan 8-vuotiaana. Nuottipajassa on oma oppimateriaali.
Nuottipaja on
- ryhmäopetusta (enint. 10-12 oppilaan ryhmät)
- toiminnallista musiikinteoriaa
Nuottipajassa
- hyödynnetään musiikkileikkikoulusta tuttuja toimintatapoja (laulaminen, soittaminen, kuunteleminen, musiikkiliikunta ja muu luova ilmaisu)
- hyödynnetään omia soittimia sekä luokasta löytyviä rytmisoittimia
- edetään oppimateriaalin tehtävien avulla tietojen, taitojen ja motoriikan kehittämisessä
- tutustutaan improvisointiin ja säveltämiseen sekä rohkaistaan luovuuteen musiikin kanssa
- harjoitellaan vastuun ottamista, yhdessä toimimista ja sosiaalisia taitoja
2.2. Musiikin perusteet NUPA ja MUPE, perusopintojen sisältö
Jokaisen opintojakson kohdalla on mainittu uusi opintosisältö ja edellisten opintojakson sisältöjä kerrataan.
NUPA 1-2 ja MUPE 1 (sisällöt vastaavat toisiaan) |
TEORIA |
- nuottien ja viivaston rakenne
- juurisävelet (ylös ja alas)
- tutustuminen oktaavialoihin sävelkorkeudet), pieni -2 viivainen oktaaviala,
- nuottien tunnistaminen oman soittimen nuottiavaimella G-, F-, C-avain
- asteikot: C, G, ja F-duuri, luonnollinen a, e ja d-molli: kirjoittaminen, tunnistaminen, laulaminen
- Kvinttiympyrän perusteiden alkeet
- intervallit 1-8 ilman laatuja, nimet ja numerot, tunnistamisen ja muodostamisen harjoittelua
- perussanastoa (voimakkuus, tempo)
|
SÄVELTAPAILU |
- yksi- ja moniääniset rytmiharjoitukset ja -lorut
- yksi- ja moniääniset laulut
- rytmisanelu 2-4 tahtia
- melodiasanelu 2-4 tahtia
- melodioiden ja rytmien tunnistamista kuullun perusteella
- intervallien laulamista ja kuuntelua 1-8
|
MUOTO |
- tutustuminen pienoismuotoihin (AAA, AB, ABA) (melodisen rakenteen kautta, selkeitä esimerkkejä, etsitään yhteiset tutut laulut)
|
RYTMI |
- pieniä sävellysharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
- Äänimaisemien keksiminen satuihin ja tarinoihin
- sanarytmin rakentaminen loruun/runoon ja sen edelleenn sen säveltäminen
- omien sävellysten luominen omalle instrumentille ja mahdollisuuksien mukaan niiden esittäminen
|
HARMONIA |
- tutustuminen kolmisointuihin piirtäen ja mahdollisesti omalla soittimella hahmottaen tai yhteisesti pianosta tutkien
- sointukuuntelu, duuri- ja mollisointujen erottaminen
|
HISTORIA |
|
LUOVAT TAIDOT |
Nuottipaja 1-2
- Rohkaistaan oppilasta oman luovuuden löytämiseen ja käyttämiseen
- Hyödynnetään aluksi liikettä keksimisen apuna
- Keksitään omasta soittimesta kokeillen erilaisia ääniä (hiljainen, voimakas, nopea, hidas jne.)
- Keksitään äänimaisema valmiiseen runoon tai tarinaan, jota opettaja lukee säe kerrallaan
- Keksitään oma tarina (yksin tai yhdessä) ja luodaan siihen äänimaisema soittaen
- Harjoitellaan sanarytmin rakentamista pienien lorujen tai lauseiden avulla
- Rakennetaan sanarytmin pohjalta sävellys omalla soittimella soitettavaksi. Hyödynnetään niitä säveliä, jotka omassa soitossa ovat jo käytössä
- Sävelletään kokonaan oma kappale omalle soittimelle yhdessä soitonopettajan kanssa, mahdollisesti ryhmälle yhteisesti annetusta teemasta. Sävellykset esitetään mahdollisuuksien mukaan.
MUPE 1
- pieniä sävellysharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
- omien sävellysten luominen omalle instrumentille ja niiden esittäminen
|
SOSIAALISET TAIDOT |
- harjoitellaan
- ryhmässä toimimista, oman vuoron odottamista ja muiden huomioimista
- hyviä käytöstapoja
- omista tarvikkeista huolehtimista
- aikataulujen noudattamista
|
MUPE 2 |
TEORIA |
- sävelet ja oktaavialat, uutena suuri ja 3-viivainen oa.
- nuottiavaimet ( G-, F- ja C-avain)
- kvinttiympyrän idea, 3# ja 3b asti
- sävellajit C-a, G-e, D-h, A-cis, F-d, Bb-g, Eb-c
- opetellaan kromaattisten sävelten nimet, cis, dis …ces, des
- intervallit 1-8, duuriasteikon intervallit, suuret ja puhtaat, mahd mainintana molliasteikon pienet intervallit.
- sanastoa, uusia ja MUPE 1 sanoja kerraten
|
SÄVELTAPAILU |
- yksi- ja moniääniset rytmiharjoitukset
- yksi- ja moniääniset laulut
- rytmisanelu
- melodiasanelu
- intervallien kuuntelua 1-8 suuret ja puhtaat (vain duuriasteikossa) -sointukuuntelu, duuri- ja mollisointu,
- tutustuminen V ja Y -sointuihin
|
MUOTO |
- pienoismuodot: kertaus AAA, AB, ABA , uutena kaanon
|
RYTMI |
- uusina rytmeinä 1/16, pisteellinen kahdeksasosa?
|
HARMONIA |
- peruskolmisoinnut D, M (V, Y?),
- helpot sointulopukkeet
- astemerkinnät I-VII
- reaalisointu-merkit tutuista sävellajeista
|
HISTORIA |
- tutustutaan barokin ja wieniläisklassismin tyylikausiin kuunteluesimerkein, hyödynnetään kuuntelumateraiaalia muiden sisältöalueiden opetteluun
|
LUOVAT TAIDOT |
- sävellysharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
- oma sävellys ja/tai sovitus (suunnitelman mukaan)
- säestyksen laatiminen
- huomioidaan improvisointi
|
SOSIAALISET TAIDOT |
|
Kuulon- ja äänenhuolto |
MUPE 3 |
TEORIA |
- sävelet ja oktaavialat, uutena kontra-subkontra ja 4-viivainen
- asteikot ja sävellajit, kvinttiympyrä 4# ja 4b asti,
- luonnollinen, harmoninen ja melodinen molli
- intervallit 1-8, puhtaat, suuret ja pienet, vähennetyt ja ylinousevat
- melodian/ sointujen transponointi toiseen sävellajiin
- oppilaille käyttökelpoista musiikkiterminologiaa ja sanastoa (sekä edellisten kertausta)
|
SÄVELTAPAILU |
- yksi- ja moniääniset rytmiharjoitukset ja -lorut
- yksi- ja moniääniset laulut
- rytmisanelu
- melodiasanelu
- intervallien kuuntelua 1-8, puhtaat, suuret ja pienet
- sointukuuntelu, D, M, V, ja Y -soinnut
- tutustuminen kadenssikuunteluun
|
MUOTO |
- pop-/iskelmäkappaleen muotorakenne esim. koulun musiikkikirjan laulunuotista, esim. INTRO-A- B-A-B-C-B -OUTRO, – teema ja variaatio
|
RYTMI |
- tasajakoiset tahtilajit 2/4, 4/4, kolmijakoiset ¾, triolit, ⅜ ja 6/8
|
HARMONIA |
- D, M, V, Y -soinnut
- Astemerkintä I-VII,
- kantasointujen muodostuminen duurissa ja mollissa
- reaalisointumerkit, dim -, aug +
- helpot sointulopukkeet
|
HISTORIA |
- tutustuminen kuunteluesimerkkien avulla romantiikan tyylikauteen ja
- sen jälkeisiin tyylikausiin (tonaalisuuden hajoaminen, impressionismi, ekspressionismi)
- tutustuminen suomalaiseen musiikkiin
- tutustuminen rytmimusiikin historiaan
- ihmisääni, kuoromuodot
|
LUOVAT TAIDOT |
- sävellys – ja sovitusharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
- oma sävellys ja/tai sovitus
- säestyksen laatiminen
|
SOSIAALISET TAIDOT |
|
MUPE 4 |
TEORIA |
- sävelet ja oktaavialat
- kvinttiympyrän hallinta kokonaan 7# ja 7 b asti
- intervallit 1-8, puhtaat, suuret ja pienet, vähennetyt ja ylinousevat
- uutena intervallit 9-13
- erilaiset molliasteikot, sekä: itämainen, kromaattinen, pentatoninen ja kokosävelasteikko käytännön musiikin esimerkein
- transponointitehtäviä
- oppilaille käyttökelpoista musiikkiterminologiaa ja sanastoa (sekä edellisten kertausta)
- moodeihin tutustuminen
|
SÄVEL
TAPAILU |
- rytmisanelu
- melodiasanelu
- intervallikuuntelu 1-8, puhtaat suuret ja pienet, uutena y4
- sointukuuntelu, kertaus D, M, V, Y -soinnut
- tutustuminen perusmuotoisiin nelisointuihin (V7- sointu)
- kadenssikuunteluja duurissa ja mollissa
|
MUOTO |
- tutustuminen sonaatti- ja rondomuotoon sekä teemaan ja variaatioon
|
RYTMI |
- tahtilajit 5/4, 7/4 sekä poikkeusjaot (trioli, kvintoli, septoli)
|
HARMONIA |
- kertaus D, M, V, Y
- uutena perusmuotoiset nelisoinnut, I7 – VII7 duuriasteikolle ja harmoniselle molliasteikolle,
- astemerkintä I-VII, -kantasointujen muodostuminen .
- kolmisoinnun käännöksien muodostaminen
- reaalisointumerkinnät sointukäännöksissä, esim. G7/H, dim, +
- tavallisimmat lopukkeet (autenttinen, plagaali ja kokolopuke)
- tutustuminen nelisointujen käännöksiin?
|
HISTORIA |
- kuunteluesimerkkejä vaakasuoran-pystysuoran harmonian rakentumisesta- (kertaus aiemmin käsitellyistä tyylikausista)
- tutustuminen renessanssin tyylikauteen
- tutustuminen polyfoniaan
- ooppera, musikaali, baletti
|
LUOVAT TAIDOT |
- sävellys – ja sovitusharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
- oma sävellys ja/tai sovitus
- säestyksen laatiminen
- orkestraatiotehtävät
|
SOSIAALISET TAIDOT |
|
2.2. Syventävien opintojen MUPE-opinnot, rakenne ja sisällöt
Kuva 2 Lapuan musiikkiopiston Syventävien opintojen musiikin hahmotusaineiden opinnot
MUPE Syventävien opintojen sisällöt
Jokaisen opintojakson kohdalla on mainittu vain uusi opintosisältö ja perusopintojen opintojakson sisältöjen osaaminen toimii pohjana uuden oppimiselle.
MUPE 5 pakollinen opintojakso |
TEORIA |
- kertauksena perusopintojen sisältöä (sävelet ja oktaavialat, asteikot (duuri-molli, kromatiikka), intervallit, kantasoinnut)
- G-, F- ja C-avaimet
- rytmimusiikin oppilaalle tarpeellisesta sisällöstä ja mahdollisesta eriyttämisestä huolehditaan, esim. moodit
|
SÄVELTAPAILU |
- runsaasti säveltapailua
- ihmisäänille sävelletty laulu
- voidaan laulaa yhdessä säveltapailutehtävinä
|
MUOTO |
- muodoissa esim. laajempi muotokokonaisuus: teema ja variaatio -harjoitus (sisältäen muutoksen, esim. duurivariaatio/ & mollivariaatio/ tai tietty sävellajisuhde esim. A-duuri, Es-duuri tms.)
- harmonia: harmonian kirjoitus, harmonian kuljetus sointujaksossa,
- tonaalisuuden tärkeät ilmiöt (välidominantti, V/V, V/IV)
|
RYTMI |
- uudet rytmit ja tahtilajit
|
HARMONIA |
- Soinnut
- 3-4 -ääninen sointuanalyysi
- sointujen rakenteet (duuri-molli-tonaliteetti)
- neliääninen sointusatsi kolmisoinnuista ja tutustuminen nelisointujen käännöksiin ja välidominanttiin
|
HISTORIA |
- historian sisältö ryhmän toiveiden ja tarpeiden mukaan painottuva
- musiikin estetiikka ja filosofia: mitä on musiikki
|
LUOVAT TAIDOT |
- voidaan tutkia sävellysharjoituksien muodossa syventävänä moodeja tai esim: 12-sävelrivejä omana sävellysharjoituksena tai integroituna tonaaliseen harmoniaan/vrt. kontrasti.
- transponoivat soittimet, perusteet ja pieniä sovellusharjoituksia.
- sävellys ja sovitus
- musiikkia pyritään sovittamaan mahdollisesti jo pienelle kokoonpanolle tai yhtyeelle.
|
2.2.2. Musiikin hahmotusaineiden valinnaiset opintojaksot
Valinnaiset opintojaksot, Perusopinnot
Musiikin historia Barokki |
Musiikin hahmottaminen ja kuuntelu tutustumalla barokkimusiikin tyylikauteen ja säveltäjiin (Vivaldi, Bach, Händel) sekä heidän teoksiinsa |
Musiikin historia Klassismi |
Musiikin hahmottaminen ja kuuntelu tutustumalla wieniläisklassismin tyylikauteen ja säveltäjiin (Haydn, Mozart, Beethoven) sekä heidän teoksiinsa |
Musiikin historia Romantiikka |
Musiikin hahmottaminen ja kuuntelu tutustumalla romantiikan tyylikauteen ja säveltäjiin (Schubert, Paganini, Chopin, Liszt, Brahms, Dvorak, Sibelius) sekä heidän teoksiinsa |
Musiikin historia 1900-luvun musiikki |
- Musiikin hahmottaminen ja kuuntelu tutustumalla musiikin tärkeisiin tyylikausiin, säveltäjiin ja heidän teoksiinsa
- Tutustuminen 1900-luvun musiikkiin ja säveltäjiin: Debussy, Ravel, Schönberg, Berg, Webern, uudemmat tyylit
|
Valinnaiset opintojaksot Syventävät opinnot
Kohti ammattiopintoja 1 ja 2 |
- opintojaksojen tavoitteena antaa riittävät tiedot ja taidot musiikkia vakavasti harrastavalle ja ammattiopintoja harkitsevalle oppilaalle
- sisällön suhteen seurataan musiikin ammattioppilaitosten pääsykoekäytäntöjä musiikin hahmotusaineiden osalta
- toteutetaan opintoja tukeva soveltuva sisältö (klassinen/rytmimusiikki)
|
TEORIA |
- moodit (melodia viedään moodiin)
- käänteisintervalli-idea ja intervallit 1-15 (priimi – kvintdesimi)
- musiikkiterminologiaa
- musiikkianalyysi
- modulaatiot
- pidätykset
- melodia- ja harmoniarakenteissa kromatiikka ja modulaatiot
|
SÄVELTAPAILU |
- oppilaan oppimistavoitteiden mukaan
|
MUOTO |
- muotomaailman ja sävelmateriaalin laajempi tuntemus
- (asteikot) tuttu laulu, originaali, inversio, retroversio ja retroinversio
|
RYTMI |
- rytminen monimuotoisuus: tasajakoisesta kolmijakoiseen, 5/4 ja 7/4, vaihtuvat tahtilajit mm. ¾- ⅜- ⅝ -3/16
|
HARMONIA |
- – harmonian kirjoitustaitojen vahvistaminen
- – muunnesoinnut
- – välidominantit ( V7/-, VII7/– (duurista), VII7/–(mollista))
- – y6-soinnut, modaaliset muunnesoinnut, N6,
- – kvinttiylenteiset soinnut: I, IV, V
- – Bach-koraalianalyysi (sointuanalyysi & hajasävelet)
- – muut nelisoinnut (kantasoinnut)
- – V- septimi-nooni-soinnut
- – muunnesoinnut (V7/-, VII 7/-, VII07/-, N6, Y6, modaaliset muunnesoinnut)
|
HISTORIA |
|
LUOVAT TAIDOT |
- sävellys ja sovitus
- uudenlaiset soittotavat (rapsutukset, pistemäiset äänet, glissandot, ym. mukaan
- laajennetaan ymmärrystä graafiseen partituuriin (musiikin historia ja estetiikka yhdistyy, vrt. toisen maailmansodan jälkeinen musiikki)
|
Sovitus ja sävellys |
|
- oppilas harjoittelee oman mieltymyksensä/toiveen mukaan sovittamista tutusta laulusta, melodiasta tai harmoniasta muunnellen musiikin rakennetta, melodiaa, harmoniaa, muotoa tai instrumentaatiota
- edetään sävellys- ja sovitusharjoitusten kautta oman sävellyksen/sovituksen luomiseen (esim. kvartettisovitus)
- melodian harmonisointi kaksi-neliääniseksi, sekä luonneharmonisointi
- koraaliharmonian kuviointi ja harmonian laajentaminen
- teema & variaatiot
- laaditaan säestys
- tavoitteena neljä sävellystä ja/ati sovitusta opintojakson aikana
|
Musiikkianalyysi |
|
- tehdään neljä analyysia lukuvuoden mittaisen opintojakson aikana
- analyysitehtäväksi valitaan oma teos (instrumentti- tai orkesteriteos tai esim. oma hitti, pelimusiikkia tms.) ja tutkitaan tämän musiikin elementtejä (rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri)
- analyysiin voi liittää säveltäjän elämäkertatietoja ja historiaa ja/tai musiikin estetiikan/etiikan pohdintoja
|
Historia |
|
Historian opintojakson sisällössä on eri vaihtoehtoja. Oppilas voi valita alla kuvatuista opintojaksoista parhaiten omia opintoja ja lopputyötä tukevan opintojakson. Eri vaihtoehtoja toteutetaan resurssien mukaan. |
- Perusopintojen historian kertaus ja syventäminen
- kuunnellaan ja tutkitaan teoksia, esim. seuraavia teoslajityyppejä:
- sinfonioita (Haydn (Ihme-sinfonia); Mozart (Jupiter), Beethoven (Kohtalon sinfonia; Eroica-sinfonia ihmiselle/Napoleonille), Sibelius (6. sinfonia moodimainen ja 7. sinfonia yksiosainen)
- Sinfonisia runoja (Luonnotar Kalevalan tekstiin, Bardi; muinaisskandinaavinen runoilija, Dryadi jne)
- Berlioz, Strauss, Sibelius, Liszt (esim. Kreikan mytologia)
- konserttoja (viulu-, piano-, trumpetti-, klarinetti- jne)
- barokkiajan sarjoja
- polyfonisia teoksia
- oopperoita & aarioita
- baletteja
- musikaalin historia
- maailman historiallisiin tapahtumiin liittyviä teoksia (Martinu, Ledice)
|
b) Suomalaisen musiikin historia |
c) Oman instrumentin ja sen perussäveltäjien historia |
d) Rytmimusiikin historia |
e) Muu mahdollinen musiikin historian näkökulma, joka palvelee oppilaan tavoitteita |