Liite 4 Musiikin hahmotusaineet
Musiikin perusteet, opetussuunnitelma
Musiikin hahmottamisaineet Musiikin perusteet (MUPE) toimivat tukiaineena instrumentti- ja yhteismusisointiopinnoille. Opetus pyritään toteuttamaan vuorovaikutuksessa instrumentti- ja yhteismusisointitaitojen kanssa.
1.1. Tavoitteet
Musiikin perusteiden tavoitteet rakentuvat taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän yleisten tavoitteiden pohjalle. Neljä tavoitealuetta ovat:
MUPEn keskeisiä sisältöjä sekä perus- että syventävissä opinnoissa ovat
MUPE-opintojemme tärkeä motto on: “vähemmän on enemmän”. Pyrimme antamaan oppilaille hyvän perusasioiden hallinnan. Opintojaksojen sisältöjen luomisessa ohjenuorana on ajatus siitä, millaisia taitoja oppilas tarvitsee tukemaan instrumentti- ja yhteismusisoinnin opiskelua ja omaa musiikkipolkuaan. Samalla olemme pohtineet millaisia tietoja ja taitoja musiikin hahmotusaineista hän saattaa tarvita kun aikanaan saa musiikkiopisto-opintonsa päätökseen ja jatkaa elinikäistä musiikin harrastustaan opiston ulkopuolella.
Opinnot on rakennettu siten, että opittua kerrataan ja sovelletaan ja siten saavutettuja taitoja pyritään syventämään. MUPE-opinnot pyritään kytkemään soitto- ja yhteismusisointiopintoihin mm. yhteisen oppimateriaalin avulla ja mahdollisuuksien mukaan hyödyntämällä yhteisopettajuutta sekä oppiaineiden integrointia esim. bändiin, orkesteriin ja instrumenttiopintoihin.
MUPEssa pyritään mahdollisimman paljon käytännön musisointiin, erityisesti MUPE SOIMAAN-opintojaksoilla. Musiikki ja musisoinnin käytäntö on elävä osa opetusta. Oppilaiden omaa instrumentti- ja yhteismusisointiohjelmistoa pyritään käyttämään opetuksessa monin eri tavoin sekä opittavien käsitteiden havainnollistajana että erilaisten analyysi- ja kuuntelutehtävien materiaalina. Soitto-, kuuntelu- ja analyysitehtävinä pyritään käyttämään monipuolisesti aitoja musiikkiesimerkkejä: klassisia teoskatkelmia ja tuttuja lauluja (kansan- ja lastenlauluja, iskelmiä jne.), mutta myös oppilaiden omia sävellyksiä.
Opintojen aikana säveltämistä ja sovittamista harjoitellaan askel askeleelta joka opintojaksossa. Tavoitteena on saada rohkeutta omaan luovaan tekemiseen, sovittamiseen ja säveltämiseen kullakin taitotasolla. MUPE-opintoja on mahdollisuus integroida mm. bändiin, orkesteriin ja osaksi instrumenttiopintoja sekä toteuttaa tiettyjä osa-alueita valinnaisina opintojaksoina. Joka opintojaksolla opiskellaan myös tietotekniikkaa hyödyntäen mm. tutustumalla sähköisiin nuotinnusohjelmiin ja hyödyntämällä niitä opintojen apuvälineenä.
1.2. Syventävien opintojen MUPE-opinnot
Syventävissä opinnoissa Musiikin perusteiden opinnoissa korostuu valinnaisuus. MUPE-opinnot suunnitellaan tukemaan mahdollisimman hyvin oppilaan syventävien opintojen lopputyötä ja hänen elinikäistä musiikin harrastustamistaan. Syventävissä opinnoissa on vain yksi kaikille pakollinen opintojakso MUPE 5. Tämän jälkeen oppilas voi valita valinnaisena aineena erilaisia musiikin hahmottamistaitoja syventäviä kursseja. Ammattiopintoihin tähtäävälle tai muuten vakavasti harrastavalle suositellaan Kohti ammattiopintoja 1-2-opintojaksoja, joiden sisällöt auttavat oppilasta kohti mahdollisia tulevia musiikin ammattiopintoja.
Valinnaisina opintojaksoina on mahdollista valita mm. sovitukseen ja sävellykseen, musiikkianalyysiin, oman instrumentin ja sen säveltäjien historiaan ja/tai yleiseen musiikinhistoriaan syventävästi perehtyviä periodeittain, lukukauden tai lukuvuoden mittaisina järjestettäviä opintojaksoja.
1.3. Työtavat
Opetuksessa pyritään käyttämään mahdollisimman paljon oppilasta aktivoivia työtapoja. MUPE-tunneilla lauletaan ja soitetaan, sekä mahdollisuuksien mukaan myös liikutaan. MUPEssa kuunnellaan ja rytmitellään sekä tehdään kynätehtäviä. Suulliset säveltapailutehtävät voivat olla sekä ennaltavalmistettuja että prima vista-tehtäviä.
1.4. Arviointi
MUPE-taitojen arviointi perustuu sekä oppilaan portfolioon että jatkuvaan näyttöön tuntityöskentelyssä. MUPEn oppimistehtävät kerätään portfoliokansioon. Kullakin opintojaksolla määritellään tavoitteisiin ja sisältöalueisiin soveltuvat suulliset ja kirjalliset portfolio-tehtävät. Opintojakson suoritukseen vaaditaan niiden suorittaminen hyväksytysti. MUPE-kansio kulkee mukana myös soittotunnilla.
Kirjalliset ja suulliset portfolio-tehtävät arvioi oma MUPE-opettaja ja joidenkin tehtävien osalta myös oma soitonopettaja voi olla arvioijana. Laajemmissa sovitus- ja sävellystöissä ja laajan oppimäärän päättösuorituksessa käytetään oman opettajan lisäksi ulkopuolista asiantuntijaa.
Lukuvuoden päätteeksi oppilas saa kirjallisen arvioinnin vahvuuksistaan ja kehittämistä vaativista alueistaan.
1.5. Lopputyön arviointi
Mikäli oppilaan syventävien opintojen lopputyö on tai sen osa on esim. sävellys- ja sovitustyö, se arvioidaan yhdessä oppilaan ja opettajan kanssa asetettuihin tavoitteisiin ja hänen laajan oppimäärän musiikin hahmotusaineiden opintoihin peilaten. Laajan oppimäärän lopputyössä käytetään oman opettajan lisäksi 1-2 ulkopuolista asiantuntijaa.
MUPE-opinnot aloitetaan pääsääntöisesti 10-vuotiaana. 7-9-vuotiaana opiskeltavan toiminnallisen musiikin perusteiden Nuottipajan 1-3-opintojaksojen sisällöt vastaavat MUPE 1-opintojakson sisältöjä. NUPAt suorittanut oppilas jatkaa opintojaan suoraan MUPE 2-kurssilta.
2.1. Perusopintojen MUPE-opinnot
Musiikin perusteet, perusopintojen sisällöt
TEORIA | SÄVEL
TAPAILU |
MUOTO | SÄVELLYS JA SOVITUS | HARMONIA | RYTMI | HISTORIA | |
MUPE1 (NUPA 1-3 sisällöt vastaavat tätä) | -nuottien ja viivaston rakenne
-juurisävelet (ylös ja alas) -tutustuminen oktaavialoihin sävelkorkeudet), pieni -2 viivainen oktaaviala, – nuottien tunnistaminen oman soittimen nuottiavaimella G-, F-, C-avain, – asteikot: C-duuri, luonnollinen a-molli: kirjottaminen, tunnistaminen, laulaminen – intervallit 1-8 ilman laatuja, nimet ja numerot, tunnistamisen ja muodostamisen harjoittelua -perussanastoa (voimakkuus, tempo) |
-yksi- ja moniääniset rytmiharjoitukset ja -lorut
– yksi- ja moniääniset laulut -rytmisanelu 2-4 tahtia -melodiasanelu2-4 tahtia – intervallien kuuntelua 1-8, NUPAan myös -sointukuuntelu, duuri- ja mollisointu |
-tutustuminen muotoihin AAA, AB, ABA (melodisen rakenteen kautta, selkeitä esimerkkejä, etsitään yhteiset tutut laulut) | – pieniä sävellysharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
– omien sävellysten luominen omalle instrumentille ja niiden esittäminen |
-kolmisoinnut C, Am | -perussyke, -nuottien ja taukojen aika-arvot (1/1, ½, ¼, ⅛), pisteellinen neljäsosa
-tahtilajit 2/4, ¾, 4/4 mm. yksi- ja moniäänisten rytmiharjoitusten, rytmilorujen, tanssin ja liikkeen avulla |
-soittimiin tutustuminen (ryhmän oppilaiden omien soitinten esittely)
– kivoja musiikkinäytteitä esim. Eläinten karnevaalista, Vuorenpeikkojen tanssi, Bach Air, Sibelius: Vesipisaroita, Mozart Eine kleine Nachtmusik jne. |
TEORIA | SÄVEL-
TAPAILU |
MUOTO | LUOVAT TAIDOT | HARMONIA | RYTMI | HISTORIA | |
MUPE 2 | – sävelet ja oktaavialat, uutena suuri ja 3-viivainen oa.
– kvinttiympyrä idea, 2# ja 2b asti -sävellajit C-a, G-e, D-h, F-d, Bb-g – opetellaan kromaattisten sävelten nimet, cis, dis …ces, des – intervallit 1-8, duuriasteikon intervallit, suuret ja puhtaat, mahd mainintana molliasteikon pienet intervallit. – sanastoa, uusia ja MUPE 1 sanoja kerraten |
-yksi- ja moniääniset rytmiharjoitukset
– yksi- ja moniääniset laulut – rytmisanelu -melodiasanelu – intervallien kuuntelua 1-8 suuret ja puhtaat (vain duuriasteikossa) -sointukuuntelu, duuri- ja mollisointu, – pieni tutustuminen V ja Y -sointuihin |
-muotorakentei-den AAA, AB, ABA kertaus, uutena
kaanon |
-sävellysharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
– oma sävellys ja/tai sovitus (suunnitelman mukaan) -säestyksen laatiminen – huomioidaan improvisointi |
-peruskolmisoinnut D, M (V, Y?),
– helpot sointulopukkeet – astemerkinnät I-VII -reaalisointu- merkit tutuista sävellajeista |
– uusina rytmeinä 1/16, pisteellinen kahdeksasosa? | – tutustutaan barokin ja wieniläisklassismin tyylikausiin kuunteluesimerkein, hyödynnetään kuuntelumateraiaalia muiden sisältöalueiden opetteluun |
TEORIA | SÄVEL-
TAPAILU |
MUOTO | SÄVELLYS JA SOVITUS | HARMONIA | RYTMI | HISTORIA | |
MUPE SOIMAAN 1-2 | -tavoitteena vahvistaa MUPE 1- ja 2- opintojaksoissa opittua, kerrata niiden sisältöjä ja soveltaa niitä käytännön musisointiin
– uusia asioita vain tarkasti valikoiden – kvinttiympyrä 3# ja 3b saakka – historiassa kurkistus populaarimusiikkiin ja kansanmusiikkiin – sävelletään ja sovitetaan yksin ja pareittain/pienryhmässä – kuulonhuolto ja äänenhuolto |
||||||
TEORIA | SÄVEL-
TAPAILU |
MUOTO | LUOVAT TAIDOT | HARMONIA | RYTMI | HISTORIA | |
MUPE 3 | -sävelet ja oktaavialat, uutena kontra-subkontra ja 4-viivainen
– asteikot ja sävellajit, kvinttiympyrä 4# ja 4b asti, – harmoninen ja melodinen molli – intervallit 1-8, puhtaat, suuret ja pienet, vähennetyt ja ylinousevat – melodian transponoiminen toiseen sävellajiin – uutta, tavallista musiikkiterminologiaa ja sanastoa sekä edellisten kertausta |
-yksi- ja moniääniset rytmiharjoitukset ja -lorut
– yksi- ja moniääniset laulut -rytmisanelu -melodiasanelu – intervallien kuuntelua 1-8, puhtaat, suuret ja pienet -sointukuuntelu, D, M, V, ja Y -soinnut – tutustuminen kadenssikuunteluun |
– uutena pop-/iskelmäkappaleen muotorakenne esim. koulun musiikkikirjan laulunuotista, esim. INTRO-A- B-A-B-C-B -OUTRO, – teema ja variaatio | -sävellys – ja sovitusharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
– oma sävellys ja/tai sovitus -säestyksen laatiminen |
– D, M, V, Y -soinnut
-Astemerkintä I-VII, – kantasointujen muodostuminen duurissa ja mollissa -reaalisointumerkit, dim, + -helpot sointulopukkeet |
-tutustuminen kuunteluesimerkkien avulla romantiikan tyylikauteen ja
sen jälkeisiin tyylikausiin (tonaalisuuden hajoaminen, impressionismi, ekspressionismi) – tutustuminen suomalaiseen musiikkiin – tutustuminen rytmimusiikin historiaan – ihmisääni, kuoromuodot |
|
TEORIA | SÄVEL-
TAPAILU |
MUOTO | LUOVAT TAIDOT | HARMONIA | RYTMI | HISTORIA | |
MUPE 4
(vaihtoehtona MUPE 4 Syvemmälle sointuihin) |
-sävelet ja oktaavialat
– kvinttiympyrän hallinta kokonaan 7# ja 7 b asti – intervallit 1-8, puhtaat, suuret ja pienet, vähennetyt ja ylinousevat – uutena intervallit 9-13 -erilaiset molliasteikot, sekä: itämainen, kromaattinen, pentatoninen ja kokosävelasteikko käytännön musiikin esimerkein -transponointitehtäviä uutta, tavallista musiikkiterminologiaa ja sanastoa sekä edellisten kertausta |
-rytmisanelu
-melodiasanelu -intervallikuuntelu 1-8, puhtaat suuret ja pienet, uutena y4 -sointukuuntelu, kertaus D, M, V, Y -soinnut ja uutena V7- sointu -pieniä kadenssikuunteluja duurissa ja mollissa |
– uutena rondo-muoto ABACA(DA) (ryhmä, soolo/soolopari)
-muodot muutkin kuin melodiasta käsin (rytmi, sointumaailma)-sonaatti ja konserttomuoto |
-sävellys – ja sovitusharjoituksia erillisen suunnitelman mukaan
– oma sävellys ja/tai sovitus -säestyksen laatiminen |
-kertaus D, M, V, Y
uutena perusmuotoiset nelisoinnut, I7 – VII7 duuriasteikolle ja harmoniselle molliasteikolle, – astemerkintä I-VII, -kantasointujen muodostuminen . -kolmisoinnun käännöksien muodostaminen -reaalisointumerkinnät sointukäännöksissä, esim. G7/H, dim, + – tavallisimmat lopukkeet |
-kuunteluesimerkkejä vaakasuoran-pystysuoran harmonian rakentumisesta- kertaus aiemmin käsitellyistä tyylikausista
– uutena tutustuminen renessanssin tyylikauteen – sonaatit ja konsertot, tarkastelua monipuolisesti mm. muodon ja harmonian kautta – eri aika- kausien musii- kin tunnista- minen kuulon- varaisesti |
|
TEORIA | SÄVEL-
TAPAILU |
MUOTO | SÄVELLYS JA SOVITUS | HARMONIA | RYTMI | HISTORIA | |
MUPE 4 Syvem-
mälle sointuihin (vaihtoehtona MUPE 4) |
|
||||||
TEORIA | SÄVEL-
TAPAILU |
MUOTO | SÄVELLYS JA SOVITUS | HARMONIA | RYTMI | HISTORIA | |
MUPE SOIMAAN 3-4 |
|
2.2. Syventävien opintojen MUPE-opinnot
MUPE Syventävien opintojen sisällöt
MUPE 5 (kaikille pakollinen) |
|
Valinnaiset opintojaksot
Kohti ammattiopintoja 1(60 min) ja 2 (75 min) |
– soinnut – muunnesoinnut – välidominantit ( V7/-, VII7/– (duurista), VII7/–(mollista)) – y6-soinnut, modaaliset muunnesoinnut, N6, – Kvinttiylenteiset soinnut: I, IV, V – Bach-koraalianalyysi (sointuanalyysi & hajasävelet) – muut nelisoinnut (kantasoinnut) – V- septimi-nooni -soinnut – muunnesoinnut ( V7/-, VII 7/-, VII07/-, N6, Y6, modaaliset muunnesoinnut) – musiikkiterminologiaa – modulaatiot – pidätykset – melodia- ja harmoniarakenteissa kromatiikka ja modulaatiot
|
|
|
Sovitus ja sävellys (60 min) |
|
Musiikkianalyysi (60 min) |
|
Historia (60 min) |
b) suomalaisen musiikin historia c) oman instrumentin ja sen perussäveltäjien historia d) rytmimusiikin historiaa syventävästi e) muu mahdollinen historian näkökulma |