Joustava esi- ja alkuopetus
Joustavan esi- ja alkuopetuksen tavoitteena on tukea esi- ja alkuopetuksen toiminnallisuutta ja joustavia oppimisratkaisuja, lisätä yhteistyötä esi-ja perusopetuksen välillä sekä kehittää tiimityötä.
Ritavuoren koululla on toteutettu vuodesta 2022 pienin askelin esi- ja alkuopetuksen yhteistyötä ja joustavaa esi- ja alkuopetusta. Yhteiset oppitunnit ja leikkihetket sisällä ja ulkona opettavat toimimaan yhdessä ja tiivistävät ryhmän yhteishenkeä. Erilaiset joustavat ryhmittelyt opettavat lasta toimimaan yhteisöllisesti ja kehittävät yhteistyötaitoja sekä sosiaalista kanssakäymistä.
Esiopetuksen ja alkuopetuksen henkilöstö suunnittelee ja toteuttaa yhdessä tunnit. Yhteistyön myötä sekä lapset että aikuiset oppivat toinen toisiltaan todella paljon. Ritavuoren joustava esi- ja alkuopetus antaa mahdollisuuden kokeilla ja kehittää erilaisia joustavia tapoja toimia. Toimintaa reflektoidaan ja muunnetaan sitä tarpeen mukaan sopivaksi.
Joustava alkuopetus Ritavuoren koululla
Alkuopetuksen luokissa a, b ja c toteutetaan joustavaa alkuopetusta. Oppilaat on hallinnollisesti jaettu kolmeen yhdysluokkaan eli 1-2a, 1-2b, 1-2c. Jokaisella yhdysluokalla on yksi hallinnollinen opettaja. Alkuopetuksen oppimisympäristössä toimii myös erityisopettaja, resurssiopettaja ja ohjaajia.
Ajatuksena ja johtotähtenä on “meidän kaikkien yhteiset oppilaat”.
Joustavassa alkuopetuksessa tärkeää on saumaton yhteistyö. Keskeisiä periaatteita ovat työkaverin arvostaminen, luottaminen, yhteistyö, tasa-arvo, ystävyys, yhteistyö ja avunanto. Alkuopetuksessa toimitaan tiimissä. Tunnit suunnitellaan yhdessä ja osa tunneista pidetään yhdessä toteuttaen samanaikaisopettajuutta.
Opetusta järjestetään monilla muillakin ryhmittelyillä kuin yhdysluokittain a-b-c. Pääosin matematiikan ja äidinkielen jakotunnit on tehty luokkatason perusteella. Joustava ryhmittely mahdollistaa esimerkiksi sen, että tarvittaessa 2.lk oppilas käy 1.luokan tunneilla.
Äidinkielen jakotunneilla oppilaat on jaettu ryhmiin lukutaitotason mukaan. Matematiikassa ryhmät ovat a-b-c ja samaan aikaan erityisopettajalla on ryhmä tuen tarvitsijoita. Sekä äidinkielen että matematiikan ryhmät muuntuvat joustavasti tuen tarpeen mukaan pitkin lukuvuotta. Näillä tunneilla voidaan myös kokoontua aluksi yhteen ja tunnin alun opetus on kaikille yhteinen. Näin pystymme toteuttamaan myös samanaikaisopetusta.
Alkuopetuksen oppilaat on jaettu myös väriryhmiin. Näissä ryhmissä opiskeltavia oppiaineita ovat taito- ja taideaineet, uskonto, ympäristötieto, englanti, toiminnallinen äidinkieli ja draama/käsialan harjoittelu. Oppiaineet on jaettu opettajien kesken ja opettaja pitää samaa oppiainetta kaikille alkuopetuksen oppilaille. Näin opettaja tule tuntemaan jokaisen ryhmän ja oppilaan.
Joustavien opetusryhmien tarkoituksena on parantaa opetuksen laatua sekä oppimista. Nämä joustavat ryhmittelyt tukevat lapsen omia tarpeita oppimisen polulla. Tuen tarve voi vaihdella matkan varrella ja näin erilaisin ryhmittymin on mahdollista sovittaa tuen tarpeet tilanteisiin sopiviksi. Tuen tarve ei välttämättä tarkoita haasteita oppimisessa, vaan se voi olla myös nopeaa edistymistä opiskeltavissa asioissa. Yhdysluokkana toimittaessa korostuu oppilaiden vertaisoppiminen ja -opettaminen.