Tekstin koko
Toggle search

Aarrelaatikon salaisuus

Tehtävän kuvaus:

Toisen luokan kokonaisuuden lopuksi toteutettava kertaava Luokkana liikkeellä-tehtäväkokonaisuus. Tämä on tarkoitettu pelilliseksi palkinnoksi kokonaisuuden valmistuessa.  Toteutus vaatii opettajalta melko paljon ennakkovalmisteluita.

Tehtävän tavoitteet:

Kerrata oppilaiden kanssa sähköstä ja aurinkoenergiasta opitut asiat
Ongelmanratkaisutaitojen kehittyminen
Yhteistyötaidot
Lähiympäristön hyödyntäminen opetuksessa

Arvioitu kesto: 1-2h


Tarvikkeet:

  • Tehtävien materiaalit tulostettuna ja tarvittaessa laminoituna
  • 1. tehtävään narua/ köyttä mikäli haluaa
  • suurennuslasi ( luuppi) ja taskulamppu jokaiselle ryhmälle
  • kynä ja paperi jokaiselle ryhmälle
  • Lisäksi toteutustavasta riippuen esimerkiksi numerolukkoja, laatikoita, kirjekuoria

Ohje:

Tehtäväkokonaisuus koostuu kahdeksasta ryhmissä suoritettavasta tehtävästä. Kokonaisuus on tarkoitettu toteutettavaksi esimerkiksi lähimetsässä tai puistossa mutta soveltuu myös sisätiloissa toteutettavaksi.

Toteutusmalli voi olla  esimerkiksi

  • Pakohuone -laatikko
  • suunnistuskartta rasteineen
  • Seppo.io -peli
  • Amazing Race- tyyppinen rastirata

tai yksinkertaisimpana toteutustapana opettaja antaa seuraavan tehtävän, kun ryhmä on kertonut  oikean vastauksen.

Oppilaille on hyvä tarjota mahdollisuus vihjeen saamiseen.

Suositeltava ryhmäkoko: 4-6 oppilasta

TEHTÄVIEN KUVAUKSET JA OHJEET:

1. Etsi parit -tehtävä

A) Oppilaat vetävät köydet /narut/langat/ viivat oikeiden parien
(kuva ja sana) välille. Kortit ovat laminoituna kahdessa rivissä,

B) Oppilaat etsivät joko samanlaisen kortin tai sanaa vastaavan
kortin lähialueelta esimerkiksi muistipeli -tyylisesti.

Kortit liittenä. Tulosta ja laminoi sopivan kokoisiksi.
Mukana muutama haastavampi korttipari taitaville ryhmille.

-> Kun tehtävä on ratkaistu opettaja näyttää/ kertoo mistä löytyy laatikko,
jonka sisällä on aarre

Huomataan, että laatikko on lukittu ja tarvitaan koodi sen avaamiseksi.

Laatikon päällä on kirjekuori, jonka pystyy avaamaan.

Kuoressa joko seuraavan tehtävän kortit

tai ohjeet etsiä ne sekä suurennuslasi/luuppi

2. Järjestä kortit

Oppilaat etsivät/ saavat 4 korttia (liitteenä)  ja järjestävät ne oikeaan järjestykseen.

Korttien yläreunassa pienellä  numerot, jotka sopivat lukkoon laatikon päällä ( 8 5 7 3 )
Kun lukko aukeaa  löytyy teksti, jonka tyhjiin kohtiin pitää sijoittaa oikeat sanat. Sanat ovat erillisinä


3. Lisää puuttuvat sanat tekstiin

Teksti ( liitteenä), josta sanat puuttuvat on katkelma Helen oy:n julkaisemasta  Leandro Righinin & Mick Scheinin kirjasta  Ellenin energiaseikkailu   https://www.helen.fi/tietoa-meista/helen-oy/energiasivistys/ellenin-energiaseikkailu#lataakirja

Sanat (liitteenä)  ovat  lapuilla, joiden toisella puolelle tulostetaan koodimerkit. Mukana yksi ylimääräinen sanalappu. Oppilaiden tehtävänä on sijoittaa sanat tekstiin oikeassa järjestyksessä ja ratkaista näin oikea koodi.

Alla oikea teksti. Tarvittaessa voit lyhentää tekstiä oppilaiden taitotason mukaiseksi.

“Hei”, tervehti Aurinkovoima kurkottaen alas siniseltä taivaalta.

”Hei itsellesi”, Ellen vastasi. ”Oletpa sinä kirkas!”

”No, aurinkovoima on nimensä mukaisesti auringon voimaa, eikä mikään muu ole niin kirkasta!  Aurinko on lähes kaiken elämän voimanlähde maapallolla. Ilman sitä täällä ei oikeastaan kasvaisi mitään.”

Posi katsoi Aurinkovoimaa ja sanoi: ”Olemme eksyksissä ja Ellen auttaa meitä. Tiedätkö sinä, miten me pääsisimme takaisin sähköverkkoon?” Aurinkovoiman hymy himmeni hetkeksi ja päivä pilvistyi hänen pohtiessaan asiaa.

”Minä en tiedä”, hän sanoi. ”Tuotan tosi paljon energiaa näillä peileiltä näyttävillä aurinkopaneeleilla. Niitä voi olla valtava määrä tällaisessa suuressa aurinkopuistossa tai vain muutama kappale vaikkapa talon katolla. Lähetän kaiken tuottamani energian näitä kaapeleita pitkin, mutta en ole varma, mitä sen jälkeen tapahtuu.”

”Oletko sinä uusiutuva?” Nega kysyi aurinkopaneelin varjossa leijuen.

”No ihan varmasti”, vastasi Aurinkovoima.  ”Uusiutuva ja käytännössä loppumaton!”

”Silloinkin, kun aurinko ei paista?” Nega jatkoi ilkikurisesti hymyillen.

Aurinkovoima kuumeni hetkeksi tavallistakin kuumemmaksi. 

”Itse asiassa minä en tarvitse paljoakaan auringonpaistetta tehdäkseni energiaa. Ihan pienikin määrä riittää. Eikä kukaan sitä paitsi voi paiskia töitä koko ajan!” 

(ELLENIN ENERGIASEIKKAILU Leandro Righini & Mick Scheinin Kuvitus Eveliina Saarentaus ) https://www.helen.fi/tietoa-meista/helen-oy/energiasivistys/ellenin-energiaseikkailu#lataakirja

Tee 3 erilaista kirjekuorta, joiden päällä koodimerkinnät (kuvat tulostettavissa liitteestä).

Koodimerkkien mukaisesti valitaan oikea kirjekuori, jossa seuraavan tehtävän


4. Järjestä kirjaimet sanaksi, laske tavut

Oikeasta kirjekuoresta löytyy paperi (liitteenä), jossa sanat ja ohje. Oppilaiden tehtävänä on ratkaista sekaisin olevista kirjaimista muodostuvat sanat ja laskea sanojen tavut. Tavumäärät kertovat seuraavan koodin.

Helpot

HÖSKÄ – SÄHKÖ

ROPISTA – PARISTO

RUOKANI – AURINKO

AIRGREEN – ENERGIA

 

Vaikeat

HÖSKÄ – SÄHKÖ

ROPISTA – PARISTO

GREEN AJOI KOVAA -ENERGIAVAKOOJA

PIENIEN RUOKALA – AURINKOPANEELI

 

Tavut laskemalla saa koodin joka avaa seuraavan lukon / kirjekuoren.

Helppo                Vaikea

2 3 3 4                    2 3 7 6

 


5. HAE KYSYMYKSET

Oppilailla on 4 vastausta ja heidän on löydettävä niihin sopivat kysymykset alueelta.
Mukana on kaksi väärää kysymystä. Tehtävän tekemiseen voi käyttää liitteenä olevaa taulukkoa.

Oikeiden kysymysten takaa löytyvät kirjaimet muodostavat seuraavan koodin

 


6. OIKEIN/VÄÄRIN VÄITTEET   ( KOODI   1/0)

Oppilaiden tehtävänä on vastata paperilla oleviin kysymyksiin (liitteenä). Oikealla koodirivillä saadaan selville seuraavassa tehtävässä etsittävien korttien yhteismäärä.

Oikealla koodirivillä saatte selville seuraavassa tehtävässä etsittävien korttien yhteismäärä.

I00II      11 kuvaa

I0I0I       6 kuvaa

0II00     16 kuvaa

 


7. KUINKA MONTA LÖYDÄT?

Ohje oppilaille osa siirtyy etsimään kortteja osa jää vartioimaan arkkua.

Alueelle on piilotettu neljää erilaista kuvakorttia (liitteenä). Edellisessä tehtävässä saatiin selville korttien kokonaismäärä(11) . Kaikkien korttien löydyttyä niiden määrät eli neljä numeroa “morsetetaan arkun luona oleville.

 

2423

 

8. Taskulampun avulla “morsetuksena” lähetettävä oikeat numerot arkun luona oleville joiden tehtävänä keksiä numeroille oikea järjestys ja avata sisimmäinen arkku.

PALKINTO

Arkusta löytyy kultainen avain, jolla tarinan mukaan saadaan alueen hallinta naaleille. Arkussa  voi opettajan harkinnan mukaan olla myös aineellinen tai aineeton palkinto esimerkiksi jokin yhteinen tekeminen tai vaikka vaahtokarkkeja nuotiolla paistettavaksi.

Osana laaja-alaista osaamista:

(L1, L4, L7)

 

Integroitavat oppiaineet:

(YM, MA, AI)