Tekstin koko
Toggle search

Tehtävän kuvaus:

Koodaamisen harjoittelua. Tietotekniset ratkaisut ovat tärkeä osa ilmastonmuutoksen ratkaisussa.

Tehtävän tavoitteet: Tutustutaan ja harjoitellaan lohko-ohjelmointia Scratch-ohjelmalla.

Arvioitu kesto: 2h

Tarvikkeet: Tietokone ja kirjautuminen Scratch-ohjelmistoon

6.lk

Nappe haluaa kertoa ystävälleen FEG 2.0 aiheista.Tuo Nappe ja joku hänen ystävänsä kohtaamaan ja keskustelemaan! Nappe voi opettaa ystävälleen yhden tärkeän asian, joka edistää hänen elinympäristön ja koko maapallon säilymistä!

Ohjeet Scratch-ohjelman käyttöön

Mene sivustolle https://scratch.mit.edu/

Jos olet aiemmin luonut tunnukset, kirjaudu sisään ja siirry suoraan kohtaan 6. Jos et ole, luo tunnukset alla olevilla ohjeilla:

Luo tunnukset ohjelmaan:

Paina liity Scratchiin

  1. Keksi itsellesi käyttäjänimi ja salasana, jotka muistat myös jatkossa (älä käytä omaa nimeäsi käyttäjätunnuksena). Tallenna käyttäjätunnus ja salasana kirjautuessa tulevia vuosia varten.
  2. Valitse maa, missä asut.
  3. Valitse sukupuolesi ja syntymäaikasi.
  4. Kirjoita sähköpostiosoitteesi
  5. Nyt olet luonut oman käyttäjätunnuksen Scratchiin.
  6. Aloittaaksesi uuden projektin paina Luo.

Vaihda kieli suomeksi vasemmasta ylänurkasta (maapallokuvake)

TEHTÄVÄ

Lataa Nappe koneellesi alla olevasta linkistä (klikkaa kuva auki→ Lisää toimintoja →Lataa)

Nappe-hahmo-reunaviivoilla-02.png

  • Poista oletushahmo klikkaamalla roskakoria
  • Lataa maskotti koneeltasi Scratchiin: Klikkaa kissanpääkuvaketta ja valitse ylin “lataa hahmo”. Valitse aiemmin lataamasi Nappe-hahmo ja paina “avaa”
  • Napen kooksi voit valita vaikka 30

Lataa Napen ystäväksi joku ohjelman valmiista hahmoista. Muokkaa hahmon kooksi sopiva suhteessa Nappeen.

Taustan vaihtaminen: Klikkaa “valitse tausta”- kuvaketta (oikea alanurkka). Valitse napaketun elinympäristöksi sopiva taustakuva.

Lisää Napelle seuraavat koodit:

Lisää ystävälle seuraavat koodit (jos haluat sen kääntyvän katsomaan Nappea, muuta parametriä suunta 90:n sijaan -90ksi):

  • Keksi hahmojen vuorosanat itse.
  • Voit valita hahmoille muunkin lähtö- ja loppupaikan muokkaamalla koordinaatteja.

Jos tarvitset apua koodinluomisen perusteisiin, katso seuraava lyhyt video: https://www.youtube.com/watch?v=HnqeoaPEAH8

Jos olet nopeasti valmis, niin voit luoda hahmolle myös oman taustan.

Osana laaja-alaista osaamista:
(L1, L2, L3…)

Integroitavat oppiaineet:
(YM, KU, AI…)