Koodaamisen harjoittelua. Tietotekniset ratkaisut ovat tärkeä osa ilmastonmuutoksen ratkaisussa.
Tehtävän tavoitteet: Tutustutaan ja harjoitellaan lohko-ohjelmointia Scratch-ohjelmalla.
Arvioitu kesto: 2h
Tarvikkeet: Tietokone ja kirjautuminen Scratch-ohjelmistoon
Nappe haluaa kertoa ystävälleen FEG 2.0 aiheista.Tuo Nappe ja joku hänen ystävänsä kohtaamaan ja keskustelemaan! Nappe voi opettaa ystävälleen yhden tärkeän asian, joka edistää hänen elinympäristön ja koko maapallon säilymistä!
Ohjeet Scratch-ohjelman käyttöön
Mene sivustolle https://scratch.mit.edu/
Jos olet aiemmin luonut tunnukset, kirjaudu sisään ja siirry suoraan kohtaan 6. Jos et ole, luo tunnukset alla olevilla ohjeilla:
Luo tunnukset ohjelmaan:
Paina liity Scratchiin
Vaihda kieli suomeksi vasemmasta ylänurkasta (maapallokuvake)
Lataa Nappe koneellesi alla olevasta linkistä (klikkaa kuva auki→ Lisää toimintoja →Lataa)
Nappe-hahmo-reunaviivoilla-02.png
Lataa Napen ystäväksi joku ohjelman valmiista hahmoista. Muokkaa hahmon kooksi sopiva suhteessa Nappeen.
Taustan vaihtaminen: Klikkaa “valitse tausta”- kuvaketta (oikea alanurkka). Valitse napaketun elinympäristöksi sopiva taustakuva.
Lisää Napelle seuraavat koodit:
Lisää ystävälle seuraavat koodit (jos haluat sen kääntyvän katsomaan Nappea, muuta parametriä suunta 90:n sijaan -90ksi):
Jos tarvitset apua koodinluomisen perusteisiin, katso seuraava lyhyt video: https://www.youtube.com/watch?v=HnqeoaPEAH8
Jos olet nopeasti valmis, niin voit luoda hahmolle myös oman taustan.
Osana laaja-alaista osaamista:
(L1, L2, L3…)
Integroitavat oppiaineet:
(YM, KU, AI…)
Lapuan kaupunki sekä Opetushallitus