Osallisuuden ja yhdenvertaisuuden edistäminen
Osa Lapualla tehtävästä osallisuustyöstä on kuntalain säätämää, osa kaupungin omaa tahtotilaa.
Lapuan kaupungin ”Onnen resepti”-strategiassa osallisuus on kirjattu toimintatavaksi, lisäksi yhteistyö nousee esiin paitsi toimintatavoissa, myös lupauksissa. Strategiassa nousee isosti esiin myös asiakaslähtöisyys, yhteisöllisyys ja kunnioitus, jotka kaikki ovat osallisuuden merkkejä ja vahvasti hyvinvointia lisääviä tekijöitä.
Lapuan kaupungissa osallisuutta kehitetään mm.
- asukkaiden keskustelu- ja kuulemistilaisuuksia järjestämällä
- antamalla mahdollisuuksia kannanottoihin ennen päätöksentekoa
- kaupungin vaikuttamis- ja toimielinten aktiivisella tuella
- osallistuvan budjetoinnin kampanjoilla
- tukemalla järjestöjen ja muiden yhteisöjen toimintaa.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat merkittäviä hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen vaikuttavia tekijöitä, joiden vaikutus asukkaiden hyvinvointiin on huomioitu myös Lapuan kaupungin strategiassa. Kaupunki voi tukea yhdenvertaisuutta muun muassa hyvin järjestettyjen palvelujen, turvallisen arjen sekä tasapuolisten päätöksentekomahdollisuuksien kautta. Tärkeä osa yhdenvertaisuustyötä on myös syrjinnän ehkäiseminen kaikessa toiminnassa.
Visiosta käytäntöön
Alle on listattuna muutamia konkreettisia keinoja, joilla Lapuan kaupungissa osallisuutta ja yhdenvertaisuutta kehitetään.
Osallistuvan budjetin kampanja
Nuorisotoimen budjetista on vuodelle 2024 varattu 7 000 euroa osallistuvan budjetoinnin käyttöön. Nämä varat käytetään lapualaisen nuorison hyvinvoinnin parantamiseen teemalla ”Yläkoululaisten terveyskokemukset ja niiden parantaminen”. Toimenpide on osa Lapuan kaupungin “Vahvuutena välittäminen” -kampanjaa.
Ideoiden jättöaika on 26.8. – 15.9.2024. Jätä mainio ideasi nyt osoitteessa bit.ly/osbu2024 !
Asiakaspalaute ja -raadit
Arvostamme kaikkea palautetta, joita palveluistamme annetaan.
Palautetta voit jättää yleisellä palautelomakkeella tai toimipisteille suoraan, joko paikan päällä tai esimerkiksi sähköpostitse.
Monella palvelulla on myös asiakasraati, joihin otetaan mieluusti uusia asiakkaita kehittämään toimintaa.
Kysy lisää palvelupisteillä!
Järjestämme myös keskusteluiltoja asiakkaillemme ja yhdyspintojen edustajille.
HYVÄ opisto-hanke
HYVÄ opisto-hankkeessa kehitetään Lapuan kansalaisopiston toimintaa entistä yhdenvertaisemmaksi ja saavutettavammaksi. Hankkeessa toteutetaan esimerkiksi asiakaskyselyjä sekä keskusteluiltoja.