Skip to content
Tekstin koko
Toggle search

Hankkeen kuulumisia

Nahistuneet naatit -hankkeen kuulumisia

Tällä sivulla kerrotaan Nahistuneet naatit – koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hankkeen edistymisestä ja ajankohtaisista kuulumisista.

 


17.10.2025 Ruokahävikkihankkeiden pyöreän pöydän tilaisuus Porissa

Nahistuneet naatit -ja Älykäs ruokahävikki haltuun -hankkeiden maaliskuussa 2025 järjestämä ruokahävikkihankkeiden pyöreä pöytä sai jatkoa, kun SAMK ja SEAMK järjestivät syyskuun lopussa ruokahävikkihankkeiden verkostotoimintaa jatkavan tilaisuuden Porissa.

Tilaisuus tarjosi entistä vahvemman kuvan siitä, kuinka paljon ja mihin eri ruokahävikin osa-alueisiin vaikuttavia toimenpiteitä on kehitetty viimeisten vuosikymmenten aikana. Tiedon jakaminen jo tehdyistä tutkimuksista ja toimenpiteistä on tärkeää, jotta tulevaisuudessa voidaan innovoida ratkaisuja, joita ei olla vielä aiemmin kokeiltu.

Nahistuneet naatit -hanke sai mieluisan kutsun toimia tapahtumassa johdattelijoina kohti uudenlaista ja yllättävää ruokahävikkiajattelua. Hankkeessa hyödynnetty taiteellinen asiantuntijuus lähestymistapana ruokahävikin vähentämisessä herätti kiinnostusta ja innostavaa keskustelua osallistujissa.

Nahistuneet naatit -hanketiimi kertomassa hankkeesta Porissa. Kuvassa Jenni Latva, Ella Wilén ja Arja Kuusisto. Kuva: Taru Hyrkäs

Kiitos SAMK ja SEAMK tapahtuman järjestämisestä!

Teksti: Ella Wilén


 

19.9.2025 Hävikkiratkaisujen toimivuutta testataan seuraavaksi alakouluilla

Kahta yläkoululla testatuista, toimivimmiksi todetuista lautashävikkiratkaisusta, jatkotestataan neljällä Lapuan alakoululla. Alanurmon ja Ritavuoren kouluilla testataan Iina Taijonlahden konseptia lautashävikkiaiheisista ketjukirjeistä, Liuhtarin ja Poutun kouluilla puolestaan Alexandra Furubackan kehittämää ravintolamaisempaa ruokalaa.

Alanurmon, Ritavuoren, Liuhtarin ja Poutun kouluilla on aloitettu lukuvuoden alusta systemaattinen lautashävikin mittaaminen. Lautashävikkiä mitataan kaksi ruokalistakiertoa, minkä jälkeen marraskuun ajan testataan hävikkiratkaisuja. Samanaikaisesti hävikkiratkaisujen kanssa mitataan lautashävikkiä ja verrataan sitä aiempiin mittaustuloksiin.

Alakouluihin tutustuminen toi uutta perspektiiviä hävikkiratkaisuihin

Hanketiimi ja taiteilijat vierailivat testikouluilla elokuussa, alakoulujen arkeen tutustuen. Taiteilijat pääsivät tapaamaan koululaisia juuri koulupolkunsa aloittaneista ekaluokkalaisista kuudesluokkalaisiin. Lisäksi keskustelut keittiö- ja opetushenkilökunnan kanssa toivat uusia ideoita konseptien räätälöintiin, jotta ne soveltuvat perusopetuksen oppilaille aina ekaluokkalaisista yhdeksäsluokkalaisiin ja pienistä kyläkouluista suuriin yhtenäiskouluihin.

Alakouluilla järjestettävien testien jälkeen hävikkiratkaisut viimeistellään testiviikoista oppineena valmiiksi paketeiksi laajempaan käyttöön. Tavoitteena on, että mikä tahansa koulu voi ottaa konseptit itsenäisesti käyttöön ruokahävikin vähentämiseksi.

Alakouluihin tutustuminen toi uusia ideoita hävikkiratkaisuihin.

Kuvat: Alexandra Furubacka. Teksti: Ella Wilén.


 

6.6.2025 Lapuan yläkoulun lautashävikki väheni taiteellisen asiantuntijuuden keinoin

Lapuan yläkoulun kokonaisruokahävikkiä on aiemmissa hankkeissa saatu vähennettyä jopa 46 %. Lautashävikin määrä eli lautasilta biojätteeseen päätyvän ruoan määrä ei kuitenkaan käytännössä vähentynyt näissä hankkeissa, vaan vaikutukset keskittyivät valmistus-, linjasto- ja tarjoiluhävikin vähenemiseen. Nahistuneet naatit -hankkeessa on nyt onnistuttu vähentämään yläkoulun ruokahävikkiä entisestään, juurikin haastavaksi todetun lautashävikin osalta.

Alustavat tulokset ovat erittäin rohkaisevia, ja hankkeen testiviikkojen aikana Lapuan yläkoulussa lautashävikki väheni jokaisella viikolla. Myös oppilaille ja koulun henkilökunnalle suunnattujen kyselyjen tulokset kertovat toimenpiteiden onnistumisesta. Lapuan yläkoulu on myös päättänyt jatkaa joitakin taiteilija-asiantuntijoiden toimivaksi todettuja uudistuksia kouluarjessa. Näitä ovat esimerkiksi viihtyisämpään ruokailukokemukseen perustuva uudenlainen pöytäjärjestys ja tilaan tuodut pyöreät pöytäryhmät.

Miten lautashävikkiä vähennettiin?

Neljä taiteilija-asiantuntijaa tuotti jokainen ehdotuksen siitä, miten lautashävikkiä voitaisiin vähentää. Näkökulmina lautashävikin vähentämiseen olivat esimerkiksi ruokalan fyysisen ympäristön muokkaaminen viihtyisämmäksi, oppilaiden kokeman osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisääminen sekä ruoan arvostuksen vahvistaminen.

Jokaista ratkaisua testattiin viikon ajan Lapuan yläkoulussa maalis-huhtikuussa 2025. Testiviikkojen aikana ruokala muun muassa muuttui ravintolamaisemmaksi ja oppilaat sekä henkilökunta pohtivat lautashävikkiä ketjukirjeiden välityksellä.

 

Marraskuussa 2025 kahta toimivimmaksi todettua ratkaisua testataan Alanurmon, Liuhtarin, Poutun ja Ritavuoren alakouluilla. Hankkeen johtopäätökset siitä, miten lautashävikkiä voidaan vähentää taiteellisen asiantuntijuuden avulla kouluruokailussa, valmistuvat keväällä 2026.

Kuvat: Jenni Latva


 

16.4.2025 Neljä eri konseptia lautashävikin vähentämiseksi testattu Lapuan yläkoululla

Hankkeessa on edetty siihen vaiheeseen, että taiteilija-asiantuntijoiden kehittämät, lautashävikin vähentämiseen tähtäävät ratkaisukonseptit on testattu Lapuan yläkoululla. Neljä taiteilija-asiantuntijaa kehitti jokainen yhden ratkaisukonseptin, jota testattiin viikon ajan maalis-huhtikuussa.

Ensimmäisellä testiviikolla testattiin Iina Taijonlahden kehittämää ideaa, jossa jokainen luokka ja osa koulun henkilökunnasta kirjoittivat kirjeen lautashävikkiin liittyen osana kirjeketjua. Kirjeet olivat luettavissa yläkoulun ruokalan aulassa ja kirjeketjut täydentyivät joka päivä uudella kirjeellä. Nuoret ja henkilökunta osoittivat toisilleen kysymyksiä ja pohtivat mahdollisuuksia ruokahävikin vähentämiseen. Tavoitteena oli lisätä keskustelua lautashävikistä sekä edistää oppilaiden, opettajien, keittiö- ja muun henkilökunnan vuoropuhelua.

Iina Taijonlahti kiinnittämässä kirjeitä yläkoulun ruokalan aulatilaan.

Toisella viikolla testattiin Aeon Luxin ideoimaa ratkaisua, jossa ruokailuajat kuulutettiin aina uuden ruokailuajan alkaessa. Tavoitteena oli vaikuttaa siihen, että jonot pysyisivät lyhyempinä, kun oppilaat menisivät syömään heille varattuihin aikoihin kuulutusten myötä. Lisäksi kaksi urheilijaa, nyrkkeilijä ja Classic Krav Magassa 2. Danin mustan vyön ensimmäisenä naisena maailmassa ansainnut Jenni Taijonlahti ja ammattikoripalloilija, pitkään Lapuan Kobrissa pelannut Juho Lehtoranta kertoivat itsetuntemuksesta ja -varmuudesta nuorille. Tavoitteena oli edistää itsereflektiota sekä vähentää sosiaalisia paineita ruokailutilanteessa.

Juho Lehtoranta ja Jenni Taijonlahti (keskellä) kertomassa itsetuntemuksesta ja -varmuudesta Lapuan yläkoululla. Haastattelijana hankkeen projektipäällikkö Ella Wilén. Ratkaisun kehittänyt taiteilija Aeon Lux kuvassa oikealla.

Seuraavalla viikolla vuorossa oli Alexandra Marina Furubackan kehittämä konsepti, jossa kouluruokala muutettiin ravintolamaisemmaksi. Tarjottimista luovuttiin ja ruokalassa oli joka toisessa pöydässä värikkäät maustekorit. Ruokalaan tuli väljyyttä, kun pitkät pöydät eroteltiin pienemmiksi pöydiksi ja järjestystä muutettiin. Myös jonotus linjastolle ja astianpalautukseen kokivat muutoksen tilantunteen vahvistamiseksi ja jonotusruuhkan helpottamiseksi. Ruokalaan tuli 18 istumapaikkaa lisää aiempaan verrattuna baarituolien ja pyöreiden pöytäryhmien myötä. Ratkaisua ohjasi lautashävikin vähentämisen ohella tavoite siitä, että aiempaa useampi nuori söisi koululounaan ruokalan ollessa viihtyisämpi ja tilavamman tuntuinen uudelleenjärjestämisen myötä.

Alexandra Marina Furubacka järjestämässä yläkoulun ruokalaa valmiiksi testiviikkoaan varten.

Viimeisellä testiviikkolla Eero Tiittulan tavoitteena oli vähentää lautashävikkiä minimoimalla ruokailuun liittyviä stressitekijöitä. Konkreettisena toimenpiteenä oli ruokailun dramaturgian uudelleen suunnittelu. Ruokailua tarkasteltiin sosiaalisena tapahtumana, johon vaikutettiin erilaisin performanssein. Tämän lisäksi tilaa pyrittiin muuntamaan rauhallisemmaksi ja vähemmän meluisaksi. Keittiöön asennettiin akustiikkapaneeleita, pöytäryhmät laitettiin uuteen järjestykseen ja ruokalan poikki laitettiin verhokujat ja verhot. Koulussa oli ruokailuun ja oman nälän arvioimiseen liittyvää taidetta.

Eero Tiittula ripustamassa verhoja yläkoulun ruokalasaliin tilan rajaamiseksi.

Seuraavaksi hanketiimi tarkastelee testiviikoilta kerättyä dataa ja toimenpiteiden vaikutusta lautashävikkiin ja muihin ruokailuun vaikuttaviin tekijöihin. Tämän jälkeen hanketiimi yhdessä monialaisen työryhmän kanssa tekee päätöksen siitä, mitkä kaksi konseptia jatkavat hankkeen seuraavaan vaiheeseen, eli pidempään testaukseen paikallisilla alakouluilla.

Kuvat: Jenni Latva


 

13.3.2025 Ruokahävikkihankkeiden pyöreän pöydän tapaaminen Helsingissä

Nahistuneet naatit -ja Älykäs ruokahävikki haltuun -hankkeet järjestivät ruokahävikkihankkeiden pyöreän pöydän tapaamisen Helsingissä maaliskuussa. Tavoitteena oli luoda tiiviimpi verkosto hankkeiden kesken sekä päivittää hankekuulumisia halki Suomen. Mukana oli yhdeksästä eri hankkeesta yli 20 osallistujaa.

Tilaisuus alkoi kahvituksella ja mahdollisuudella keskustella muiden hanketoimijoiden kanssa. Vapaamuotoisen keskustelun jälkeen jokainen hanke esiteltiin lyhyesti. Hanke-esittelyt osoittivat, kuinka monesta eri näkökulmasta ruokahävikkiä on lähdetty taklaamaan.

Tilaisuudessa järjestettiin walk-in cafét seuraavilla keskusteluaiheilla:

  • Käytännöt ja menetelmät: Mitä parhaita hävikinhallintakäytänteitä olette edistäneet, ja millaisia mittaus- ja ennakointimenetelmiä on käytössä?
  • Koulutuksen kehittäminen: Miten opiskelijoita on osallistettu hävikinhallinnan opetuksessa? Kokemuksia yhteistyöstä yritysten kanssa.
  • Yllättävät kumppanuudet: Yritys- ja tutkimuskumppanuudet, joista on tullut uusia ahaa-elämyksiä ja tuloksia ruokajärjestelmän murrokseen.

 

Keskustelut toivat muun muassa uusia hankeideoita, kokemuksia hävikin hallinnasta, pohdintaa koulutuksen roolista hävikin vähentämiseksi sekä konkreettisia ideoita testattavaksi. Tilaisuuden jälkeen keskustelujen toivottiin jatkuvan ja seuraava tapaaminen on jo suunnitteilla.

 

Mukana tilaisuudessa olivat seuraavat hankkeet:

Kuvat: Jenni Latva

Kiitos kaikille mukana olleille!

 

 


 

Taiteilija-asiantuntijoiden Boot Camp -viikko Lapualla tuotti uusia oivalluksia ja ideoita lautashävikin vähentämiseksi

Hankkeessa mukana olevat neljä taiteilija-asiantuntijaa, Alexandra Furubacka, Aeon Lux, Iina Taijonlahti ja Eero Tiittula sekä taiteilijafasilitaattori Maire Karuvuori viettivät helmikuun ensimmäisen viikon Boot Campilla Lapualla. Viikon aikana he tutustuivat Lapuan yläkoulun toimintaan ja lounastivat päivittäin kouluruokalassa. Hanke järjesti keskustelutilaisuudet oppilaskunnan hallituksen, opetushenkilöstön ja yläkoulun ruokalan vastaavan keittäjän kanssa. Tavoitteena oli tutustua toimintaympäristöön, jossa ratkaisukonsepteja testataan sekä kuulla eri toimijoiden näkökulmia ja toiveita lautashävikin vähentämiseen liittyen.

“Boot camp oli hyvin suunniteltu ja toteutettu kokonaisuus. Se avasi sekä ruokahävikin että yläkoulun realiteetteja useasta näkökulmasta. Ruokailut yläkoululla sekä tapaamiset keittiöhenkilökunnan, oppilaskunnan edustajien ja opettajien kanssa tarjosivat konkreettisen katsauksen paitsi lautashävikkiin, myös koulun toimintakulttuuriin.” -Boot Campille osallistunut taiteilija-asiantuntija

Hävikkivaaka mittaa jokaisen päivän lautashävikin Lapuan yläkoulussa. Se myös näyttää, paljonko lautaselta menee ruokaa hävikkiin euroissa viikon aikana.

Professori Anu Hopia Turun yliopistosta kävi Lapualla kertomassa taiteilijoille aisteista ja muista ruokailukokemukseen vaikuttavista tekijöistä. Hanketoimijat puolestaan taustoittivat taiteilijoita ruokahävikistä ja lautashävikin moninaisista haasteista. 

Sen lisäksi, että taiteilija-asiantuntijat saivat tietoa hankkeen teemoihin liittyen, pääsivät he työskentelemään lautashävikin vähentämiseen tähtäävien ratkaisukonseptien ideoimisen parissa. Taiteilija-fasilitaattori Maire Karuvuori toimi taiteilijoiden sparraajana ja järjesti työpajatoimintaa taiteilijoiden työn tueksi. Viikon lopussa jokainen taiteilija esitteli ideansa lautashävikin vähentämiseksi ja sai palautetta sekä kehitysehdotuksia työstään muilta taiteilijoilta ja hanketiimiltä.

Taiteilija-asiantuntijat Alexandra Furubacka (vas.), Aeon Lux, Eero Tiittula ja Iina Taijonlahti sekä taiteilijafasilitaattori Maire Karuvuori työskentelemässä Boot Camp -viikolla Lapualla.

Boot Campin jälkeen taiteilija-asiantuntijat jatkavat ratkaisuideoidensa työstämistä valmiiksi, toteutettavaksi konseptiksi. Maalis-huhtikuussa taiteilija-asiantuntijat palaavat Lapualle, kun jokaista neljää ratkaisukonseptia testataan viikon ajan Lapuan yläkoulussa. Samanaikaisesti lautashävikin määrää mitataan ja verrataan aiempaan tietoon lautashävikistä sekä oppilaiden kokemuksia kartoitetaan ratkaisukonseptien toimivuudesta. Tämän jälkeen monialainen työryhmä ja hanketiimi valitsevat ratkaisukonsepteista kaksi, joita pilotoidaan muutamassa lapualaisessa alakoulussa ensi lukuvuonna.

Taiteilija-asiantuntijat pääsivät keskustelemaan oppilaiden ja henkilökunnan kanssa lautashävikistä ja kouluruokailusta. Kuvassa Alexandra Furubacka (vas.), Aeon Lux ja Eero Tiittula.

“Kaiken kaikkiaan boot camp oli intensiivinen ja inspiroiva kokemus – minkä huomaan myös siitä, että vaikka en ole aktiivisesti vielä työstänyt ratkaisuehdotustani, boot campin kokemukset ja ideat ovat jääneet voimakkaasti pyörimään mieleen. Suuret kiitokset hyvin organisoidusta, kiinnostavasta ja ajatteluun haastavasta viikosta – sen pohjalta on hyvä alkaa kehitellä ratkaisuehdotusta!”  -Boot Campille osallistunut taiteilija-asiantuntija

Kuvat: Jenni Latva

 


 

27.1.2025 Taiteilija-asiantuntijat ottivat haasteen vastaan

Hankkeeseen haettiin vuoden vaihteessa  mukaan neljää taiteilijaa asiantuntijatehtävään. Nämä neljä taiteilijaa luovat oman ratkaisuehdotuksensa siihen, miten koulujen ruokahävikkiä, etenkin lautashävikkiä, voitaisiin ratkoa. Valitut taiteilijat ovat: Alexandra Furubacka, Aeon Lux, Iina Taijonlahti ja Eero Tiittula. Taitelijat tapasivat ensimmäistä kertaa toisensa ja hanketiimin tammikuussa etätapaamisessa. Kuvassa ylhäältä vasemmalta: Maire Kauruvuori, Ella Wilén, Jenni Latva, Aeon Lux, Eero Tiittula, Alexandra Furubacka, Arja Kuusisto ja Iina Taijonlahti.

Lue lisää tapaamisesta Taideyliopiston blogista: https://blogit.uniarts.fi/kirjoitus/taiteilija-asiantuntijat-ottivat-haasteen-vastaan/

 


 

20.1.2025 Nahistuneet naatit -hankkeessa vuonna 2024 tapahtunutta

Lapuan kaupunki, Vaasan yliopisto ja Taideyliopiston Seinäjoen yksikkö ovat toteuttamassa Nahistuneet naatit – koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hanketta. Hankkeen kaksivuotinen toiminta on käynnistynyt elokuussa 2024.

Hankkeen perusideana on valjastaa taiteellisen asiantuntijuuden tarjoamat mahdollisuudet lautashävikin vähentämiseksi. Taiteellisella asiantuntijuudella viitataan taiteilijan luovaan lähestymistapaan, jota sovelletaan muihin kuin taiteellisiin aloihin, tässä tapauksessa koulujen lautashävikin vähentämiseen. Myös oppilaiden ja henkilökunnan osallistaminen on tärkeässä roolissa hankkeessa.

 

Yläkoululaiset osallistuivat hankkeen graafisen ilmeen toteuttamiseen

Graafinen suunnittelija ViimaDesigns-yrityksestä suunnitteli hankkeelle kolme erilaista luonnosta graafisesta ilmeestä. Lapuan yläkoululaiset äänestivät näistä suosikikseen graffiti-tyylin kansallisella hävikkiviikolla syksyllä 2024. Yläkoululaiset pääsivät myös ideoimaan sloganeita hankkeelle. Hanketiimi valikoi yläkoululaisten ehdotuksista “Ole sinä se, joka sanoo stop hävikille” hankkeen tunnuslauseeksi.

 

Monialainen asiantuntijuus toi esiin erilaisia näkökulmia lautashävikin vähentämiseksi

Hankkeen toiminnassa on mukana monialainen työryhmä, joka on koottu eri alan asiantuntijoista, jotka omaavat tärkeää osaamista kestävästä kehityksestä, ruokahävikistä ja koulumaailmasta.

Hankkeen monialainen työryhmä kokoontui ensimmäistä kertaa marraskuussa Kulttuurikeskus Vanhassa Paukussa Lapualla. Iltapäivän työpajassa pohdittiin tavoitteita ja mittareita hankkeen toiminnalle sekä muita tärkeitä tavoitteita lautashävikin vähentämisen rinnalle. Asiantuntijat nostivat esiin mm. sosiaaliset ja terveyteen liittyvät tavoitteet, jotka voivat osaltaan tukea myös koululaisten lautashävikin vähentämistä.

Vaasan yliopiston hanketiimi jatkoi työskentelyä tavoitteiden parissa ja myös ohjausryhmän asiantuntijat tarjosivat arvokasta palautetta työlle. Tammikuussa monialainen työryhmä kokoontui hanketiimin kanssa uudestaan, pohtien erityisesti konkreettisia ideoita asetettujen tavoitteiden mittaamiseksi.

 

Mitä hankkeessa tapahtuu keväällä 2025?

Seuraavaksi hankkeessa on tiedossa taiteilijoiden Boot Camp Lapualla, jolloin taiteilija-asiantuntijat pääsevät tutustumaan kouluruokailuun Lapuan yläkoulussa sekä kehittämään luovia ratkaisuja lautashävikin vähentämiseksi. Taiteilija-asiantuntijoiden ratkaisuja pilotoidaan Lapuan yläkoulussa maalis-huhtikuussa 2025.

 


2.12.2024 Nahistuneet naatit -hanke esillä Helsingin Sanomissa

Helsingin Sanomat julkaisi 1.12.2024 artikkelin “Taiteilijat ratkomaan koulujen ruokahävikkiä: Uusi hanke hakee luovia ratkaisuja” Nahistuneet naatit -hankkeesta. Lue juttu tästä!

 


29.11.2024 Hankkeen monialaisen työryhmän ensimmäinen työpaja

Nahistuneet naatit -hankkeessa perustettiin monialainen työryhmä hankkeen alussa. Työryhmä koostuu eri alojen asiantuntijoista päätavoitteenaan lautashävikin vähentäminen kouluruokailussa. Asiantuntijat esiintuovat oman osaamisensa kuten oppilaiden hyvinvoinnin ja vuorovaikutustaitojen tukemisen tai kestävien valintojen harjoittelemisen koulussa. Työryhmän tarkoituksena onkin erilaisten näkökulmien esiin tuominen ja yhteensovittaminen lautashävikin vähentämisessä. Asiantuntijat pohtivat myös tavoitteita, mittareita ja indikaattoreita ruokahävikkiratkaisujen arvioimiseksi yhteistyössä hanketiimin kanssa.

Työryhmän ensimmäinen tapaaminen järjestettiin 26.11.2024 Kulttuurikeskus Vanhalla Paukulla Lapualla. Tapaamisessa pohdittiin mahdollisia ruokahävikkiin vaikuttavia seikkoja ja keskusteltiin tavoitteista ja indikaattoreista toiminnan vaikuttavuuden arvioimiseksi. Asiantuntijat toivat esiin ja pohtivat muun muassa seuraavien tekijöiden roolia lautashävikin syntymisessä:

  • ruokailutilan viihtyisyys, akustiikka ja valaistus
  • ruokailutilanteeseen liittyvät vuorovaikutustilanteet
  • fyysiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät tekijät
  • kouluruokailun rooli koulupäivän virkistäjänä

Monialaiseen työryhmään kuuluu kouluterveydenhoitaja Annika Harju, erityisopettaja Anne Viita, ruokapalvelupäällikkö Leena Luomanen, kestävän kehityksen asiantuntija Lea Hämäläinen, taiteilija-fasilitaattori Maire Karuvuori ja hanketiimi. Hanketiimiin kuuluu tutkijat Lotta Alhonnoro ja Arja Kuusisto Vaasan yliopistosta, projektipäällikkö Ella Wilén Lapuan kaupungilta ja asiantuntija Jenni Latva Taideyliopistosta. Lisäksi monialaisen työryhmän tapaamisiin osallistuu vierailevia asiantuntijoita. Ensimmäistä monialaisen työryhmän kokoonpanoa vahvisti kulttuuripäällikkö Heli Talvitie Lapuan kaupungilta.

 

 


15.10.2024 Lapuan yläkoululaiset valitsivat hankkeelle visuaalisen ilmeen

Kansallista Hävikkiviikkoa vietettiin tänä vuonna 23.-29.9.2024. Hävikkiviikolla Lapuan yläkoululaiset saivat päättää kolmesta vaihtoehdosta hankkeen visuaalisen ilmeen ja ehdottaa sloganeita hankkeelle. Nuoret valitsivat hankkeelle graffiti-tyylin ja iskulauseeksi hanketiimi valitsi yläkoululaisten ehdotuksista sloganin “Ole sinä se, joka sanoo stop hävikille ”.

Upeat vaihtoehdot suunnitteli ViimaDesigns. Ääniä yläkoululla kertyi 66 kappaletta, joista 46 % osoitettiin “Graffiti”-vaihtoehdolle. Kiitos kaikille äänestäneille ja oppilaskunnan hallitukselle aktiivisesta tiedottamisesta.


23.9.2024 Nahistuneet naatit -hanke esillä mediassa

Nahistuneet naatit – koulujen ruokahävikki pienemmäksi -hanke on käynnistynyt elokuussa 2024. Hanke on saanut jo näkyvyyttä mediassa, kun YLE julkaisi hankkeesta artikkelin. Artikkelin pääset lukemaaan tästä.

Hankkeen ensimmäiset viikot ovat kuluneet toiminnan suunnittelussa, erityisesti hankkeen visuaalisen ilmeen äänestyksen järjestämisessä. Äänestys järjestetään hävikkiviikolla (23.9.-29.9.2024) Lapuan yläkoululla, jolloin yläkoululaiset saavat päättää kolmesta vaihtoehdosta, miltä hankkeen visuaalinen ilme tulee näyttämään.

Äänestysjulisteet Lapuan yläkoululla.